Leif Nilsson, områdeschef på Övre Kungsholmens företagarförening oroas över flera tomma lokaler kring Sankt Eriksgatan. I lokalen på bilden hoppas dock fastighetsägaren Olov Lindgren att en ny hyresgäst blir klar inom kort. Foto: Sacharias Källdén

Tomma lokaler oroar på Kungsholmen

Fler tomma lokaler än vanligt och som står oanvända längre. Företagarföreningen oroas över utvecklingen kring Sankt Eriksgatan. Vi gav oss ut för att ta pulsen på gatulivet och fann nedläggningar men också framtidstro.

  • Publicerad 20:05, 19 feb 2020

Papp för fönstren, lappar med kontaktuppgifter för uthyrning eller utförsäljningar. Knallar man runt i området kring Sankt Eriksgatan syns de lite varstans. Skyltarna och de tomma lokalerna.

De har blivit fler än tidigare och står tomma längre det sista året menar Leif Nilsson, områdeschef på Övre Kungsholmens företagarförening.

– O ja, förut stod nästa hyresgäst och väntade när nyckeln drogs ur låset. Men det har hänt något det senaste året och det tycker vi är skrämmande. När jag gjorde en inventering för tio dagar sedan såg jag 16 lokaler som var tomma, säger han.

TOMT: En av lokalerna längs Sankt Eriksgatan som gapar tomma än så länge. Foto: Per Brandt

Sedan dess har några fyllts på med nytt innehåll, men oron för utvecklingen är stor bland föreningens 65 medlemmar, där de flesta främst bedriver detaljhandel i området, enligt Leif. E-handel och höjda hyror är två orsaker. En annan är att när butiker försvinner i området ersätts de av andra verksamheter, som frisörer eller tobakister som minskar köpkraften, menar Leif.

– Det här området är en oerhörd knutpunkt i Stockholm. Det borde vara ett annat flöde, men det är det inte, säger han.

Även i tungviktaren Västermalmsgallerian har ett par lokaler gapat tomma, men enligt fastighetsägaren är de på väg in med nya aktörer.

SLUT. Efter 30 år ska Mixage på Sankt Göransgatan stänga. Nu pågår en stor slut-utförsäljning. Foto: Sacharias Källdén

NISCHAD. Christopher Göykeres, butikschef på Shoeline, tror att det blir viktigare att nischa sig för butikerna för att stå emot ökade e-handeln. Foto: Sacharias Källdén

Snart är en till lokal på väg att kanske stå tom. Efter 30 år så planerar Colin Douglas att kasta in handduken för skobutiken Mixage på Sankt Göransgatan. Snart väntar en stor utförsäljning av nya vår- och sommarskor, sedan är planen att stänga till sommaren. Som mest hade han sju butiker i stan, nu blir hans första även den sista. Den stora anledningen stavas internet enligt honom.

– Det är svårt att gå ihop rent ekonomiskt helt enkelt. Jag har tappat ett helt kundsegment. Yngre kunder handlar bara på nätet, beställer hem massvis och skickar sedan tillbaka det som de inte vill ha. Många handlar inte lokalt längre, säger Colin som valt att inte ha en egen nätbutik.

Enligt honom har utvecklingen ”gått käpprätt åt helvete, och fort, de senaste två-tre åren”. Han uppger att flera butiker i området har försvunnit de senaste åren och ersatts av annat och att fler kan vara på väg bort.

– Jag tror inte det kommer vara så stort problem med tomma lokaler, med det blir färre detaljhandlare. Det blir kafé, stora jättar, eller nagelsalonger, säger Colin Douglas.

Men hos andra butiksägare finns också framtidstro. Runt hörnet från Mixage finns skobutiken Shoeline och även om de har märkt av ett mindre kundflöde och internets påverkan, så funkar det ändå för dem enligt butikschefen Christopher Gyökeres. Motmedlen? Mer nischade produkter, egen nätbutik och ständigt uppdaterade skyltfönster för att locka folk.

– Vi försöker ha produkter som du inte kan hitta på nätet, så det blir viktigt att komma och prova. Sedan vi vill ge en personlig service och mervärde genom det, säger han och tycker att själva gatan kunde byggs om för att bli mer inbjudande och ett mysigare stråk för att främja shoppingen.

SHOPPARE. – Det är förskräckligt. Vi ska värna våra småbutiker, där de jobbar häcken av sig, och handla där så de inte behöver lägga ner och folk blir arbetslösa, säger Christina Gimling som inte är något fan av e-handel. Foto: Sacharias Källdén

FRAMTIDSTRO. På Plagg tycker sig Kajsa Stener, som driver butiken tillsammans med Ulrika Arrhenius, sig se en vändande trend med allt fler kunder som kommer till butiken. Foto: Sacharias Källdén

I 23 år har Ulrika Arrhenius och Kajsa Stener drivit klädbutiken Plagg på Sankt Eriksgatan. Där tycker man sig snarare se en motreaktion mot nätshoppingen, att fler kunder hittar dit igen. Vässade arbeten i sociala kanaler och aktiva skyltfönster är en del av förklaringen tror duon.

– Det är kanske en Greta-effekt också, med att fler inte vill handla på nätet längre. Nu står de 30-35-åriga mammorna här utanför när vi öppnar igen. De har gjort nätracet men törstar efter att få personlig service. Det går i vågor, men man måste hela tiden förnya butiken och bli ännu bättre för att locka kunder. Vi har några nya grejer på gång, säger Ulrika.