Total trafikröra vid Slussen i minst fyra veckor

En cykelbana har temporärt tagits bort vid Slussen för att ge plats åt en stor kranbil. Det här har skapat en enorm oreda i trafiken både för SL:s busschaufförer, cyklister och gångtrafikanter.

  • Publicerad 12:10, 7 maj 2019

I torsdags natt stängdes en del av cykelbanan av på östra sidan av Södermalmstorg. Detta för att byggområdet under fem, sex veckor behöver bli större för att få plats med en kranbil.

– Vi flyttade ut planket förra veckan och i ytterligare fem veckor kommer cykelbanan vara avstängd på den här sträckan, säger Peter Svensson som arbetar för Skanska på Slussen.

FILM: Fullt kaos vid Slussens bilfälla

Problemet är att den tillfälliga lösningen inte känns speciellt lyckad.

SL:s busschaufförer har larmat om att mängder med cyklister nu trängs i bussfilen framför busshållplatsen.

Keolis servicevärdar berättar att det cyklister har irrat fel och tar sig upp på trottoaren där folk väntar på bussen.

Cyklister har i stort sett ingenstans att ta vägen. De kan leda cykeln på gångbanan, men det är väldigt stor trängsel där.

Skyltningen är felaktig. Det har satts upp nya informationsskyltar, men samtidigt sitter gamla skyltar kvar som hänvisar cyklister att svänga in på det som nu bara är en gångbana.

BESKEDET: Då öppnar Slussens nya "guldbro"

Under tisdagsmorgonen var Södermalmspolisen på plats vid Slussen. De suckade åt situationen.

– Så här kan vi inte ha det. När som helst kan det hända en allvarlig olycka. Den här trafiklösningen är helt galen, säger polisen Anders Sällström.

Hans kollega Krister Drakeklint håller med.

– Hade vi fått bestämma hade den här lösningen fått toknej direkt. Det är riktigt rörigt, säger han.

Klart 2 juni

Någon ny lösning tycks dock inte komma till stånd. Det Skanska ska göras är att täcka över de skyltar som under de närmsta veckorna inte gäller med svarta sopsäckar.

– Det kommer tyvärr vara det här som gäller fram till 2 juni. Det är helt fel tidpunkt på året, det är ju nu det är som mest cyklister, men vi måste ha plats för en kranbil precis där just nu, säger Eva Rosman. Enligt henne har det inte gått att få till en bättre lösning än det här.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Cyklisten Tom Barette cyklar i stort sett varje dag. Han har stora problem att förstå hur han ska bete sig för att på ett korrekt sätt passera Slussen.

– Det har varit rörigt här länge, men det här har nått en helt ny nivå, skrattar han.

Samtidigt anser polisen att många cyklister måste vara betydligt mer uppmärksamma och ta det lugnt. Inte minst på Skeppsbron där det titt som tätt är cyklister som väljer att köra över heldragen linje, åt fel håll i bussfil bara för att tjäna några sekunder. Under tre minuter vinkar han in tre cyklister, talar två andra tillrätta och stoppar ytterligare en mopedförare som alla kör åt fel håll i den enkelriktade bussfilen.

– Vi står här och försöker förklara att de måste ta det lugnt. Det är som att fiska i ett akvarium om vi skulle vilja ge böter, men nu väljer vi bara att informera, säger Krister Drakeklint.

Tom Barette har svårt att förstå hur han ska göra för att cykla på ett korrekt sätt. Polisen Anders Sällström står vid Götgatan och försöker få cyklister att sänka hastigheten och ta det lugnt genom korsningen. Foto: StockholmDirekt

DET HÄR GÄLLER

Cyklister mot Gamla stan hänvisas till den västra sidan av bron.

Cyklister från Katarinavägen hänvisas till vägen via Peter Myndes backe och Götgatan till bron, istället för vägen intill den nya t-baneentrén som tidigare.

Cyklister som vill ta sig den vanliga vägen till Skeppsbron måste antingen hoppa av och leda cykeln på gångbanan där människor står och väntar på bussen. Eller så får de ge sig ut i busskörfältet alternativt bilkörfältet.