Pilotprojekt. Så ska Kungsträdgården göras tryggare. Foto: Sacharias Källdén

Trafikhinder ska stoppa terror och droghandel

Pilotförsök med rörliga hinder som styrs av blåljuspersonal på två platser, fasta hinder och bilfria torg. Så ska staden öka tryggheten – och förhindra öppen droghandel och framtida terrorbrott.

  • Publicerad 20:00, 10 maj 2018

Den styrande rödgrönrosa majoriteten öronmärkte 100 miljoner kronor i år till åtgärder för att öka tryggheten. Nu vill trafiknämnden, tillsammans med lokala stadsdelsnämnderna, använda nästan 40 miljoner kronor av dessa för en rad olika åtgärder. Även polisen har varit med och identifierat de mest akuta platserna.

På två platser, Kungsträdgården och Sibeliusgången i Akalla, ska staden testa ett nytt system med rörliga pollare. De ska kunna öppnas och stängas av både blåljuspersonal och stadens egna entreprenörer. Målet är att få bort den olovliga körningar på platserna som varit stora problem och skapar stor otrygghet enligt staden och polisen. En liknande lösning finns vid Regeringskansliet.

Slår försöket väl ut kan det bli aktuellt med liknande pollare på fler platser i staden enligt Daniel Helldén, (MP) trafikborgarråd.

– Ja, absolut. Vi har ett stort antal platser där vi vill hålla olovlig trafik borta, både från gator där man inte får köra och ur säkerhetssynpunkt, säger han.

Terrordådet på Drottninggatan förra året är en av anledningarna till att staden nu väljer att göra testen med de rörliga hindren.

– Självklart har det påverkat utvecklingen. De trafikhinder vi tidigare har jobbat med har mer blockerat, det här har högre säkerhet. Det är mer kostsamt men ökar tryggheten och säkerheten, säger Daniel Helldén.

Däremot är det tveksamt om en liknande lösning med rörliga pollare går att göra på just Drottninggatan. Enligt Helldén beror det på att systemet byggs i marken och det finns mycket annat, som ledningar och kulvertar, där.

Sedan tidigare arbetar staden också med geofencing, att på digital väg hindra hindra fordon att köra för fort på vissa platser, som en del i det förebyggande arbetet mot terrorattentat men det försöket ligger längre fram i tiden enligt Helldén.

Förutom fysiska hinder satsar trafiknämnden även stort på att bygga om ett antal platser, bland annat tre torg i Bagarmossen, Skarpnäck och Skårbygränd i Rinkeby. Tre ”hot spots” för kriminalitet, bland annat öppen drogförsäljning och rekrytering till kriminella gäng, enligt staden och polisen. Bland annat handlar det om att göra torgen och platserna bilfria, för att försvåra för den bilburna droghandeln, och mer inbjudande.

– Vi kan konstatera att polisen ni ska stänga av kring Stureplan kvällstid för att biltrafiken där generar brottslighet, det verkar finnas sådan koppling på många ställen. Kan man flytta trafiken från såna platser och istället skapa levande, trevliga miljöer som uppskattas är det en win-win-situation. När vi till exempel gjorde sommargågatan på Hornsbergs strand försvann stora delar av den buskörning som fanns.

Dessutom planeras för en rad insatser, tillsammans med respektive stadsdelsnämnd, för bättre belysning på en rad platser som också ska öka tryggheten.

Beslutet väntas tas på nästa trafiknämnd, 24 maj.

Detta ska göras

Norrmalm

Kungsträdgården, rörliga och fasta trafikhinder. Test med rörliga pollare som kan styras av blåljuspersonal. Görs nästa år.

Observatorielunden nedre, bättre belysning

Östermalm

Ny belysning vid Humlanhuset

Kungsholmen

Rudbecksparken: bättre belysning.

St. Göransparken, bättre belysning.

Bromma

Bällstaån: bättre belysning.

Rinkeby-Kista

Sibeliusgången, Test med rörliga pollare som kan styras av blåljuspersonal. De rörliga trafikhindren kommer att kompletteras med fasta stålpollare för att förhindra smittrafik. Görs i höst.

Skårbygränd, Rinkeby 5,0. Byggs om genom bland annat mindre trafikytor, färre p-platser, ny belysning och möblering, ny gångförbindelse mellan Skårbygränd och Norra Rinkebygången genom nytt trapplopp, ta bort grillkiosken. Görs i slutet av året.

Spånga-Tensta

Taxingeplan: ny läktartrappa, torgytan utvidgas och utformas för att få bort trafik och olovlig körning. Ny asfalt med mönster framtaget med Tensta Konsthall. Ny lekfull utrustning ska locka barn och ungdomar. Nya träd och belysning av torg och byggnader. Görs i slutet av året.

Skarpnäck

Bagarmossen C: fasta och rörliga hinder i anslutning till Lagavägen, Lillåvägen, Rusthållarvägen, Svartågatan och Emågatan så nyttotrafik kan komma fram. Även blomurnor. Torget vid Lagavägen renoveras och får namn. Görs i höst. 3,8 miljoner

Skarpnäcks torg: rörliga och fasta hinder. Torget görs bilfritt, endast transporter tillåts. Vändplanen försvinner. Flygaregatan kopplas ihop med Flyghamnsgatan. Torget från p-förbud. På sikt kan hela torget komma att rustas, skapa plats för uteservering, vistelse, lek och aktiviteter. Görs i höst.

Pilottorget: rörliga och fasta trafikhinder. Bilfritt på delar av torget, endast transporter med tillstånd. Ny gestaltning av torgytan. Rörliga hinder vid infarten och vid copp-parkeringen. Fler cykelparkeringar. Görs i höst.

Enskede-Årsta Vantör

Dalensallé: bättre belysning.

Älvsjö

Apelsinen lekpark: bättre belysning.

Bergtorpskärret: bättre belysning.

Standarparken: bättre belysning.

Solbergaskogen: bättre belysning.

Örby Slottspark: bättre belysning.

Skärholmen

Skärholmen, Bredäng och Sätra: Ny effektbelysning

Totalt ansökt belopp 39,45 miljoner kronor, varav trafiknämnden söker 30,4 miljoner, resterande söks av respektive stadsdelsnämnd.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.