Byte. Renoveringen av Getingmidjan mellan Centralen och Stockholm Södra kommer att förlänga restiderna för tågpendlare i sommar. Foto: Mostphotos

Trafikverket varnar för tågstrul i sommar

Tågpendlare ska räkna med en strulig sommar. Det säger Trafikverkets chef Roberto Maioran inför den renovering av Getingmidjan som drar igång inom kort och varar i två månader.

  • Publicerad 21:10, 11 jun 2018

I sommar börjar den första av tre etapper av den omfattande renoveringen av ”Getingmidjan” i Stockholm. Under nästan åtta veckor mellan den 25 juni och 19 augusti  kommer spåren mellan Centralen och Stockholm Södra att genomgå omfattande restaureringar och resenärer på både SJ- och pendeltåg kommer att påverkas kraftigt.

– Som resenär ska man definitivt informera sig så man vet vad man har att förvänta sig, säger Roberto Maiorana, chef för trafikledningen vid Trafikverket.

Satsningen är den största på länge avseende upprustning av spåren i Stockholm och totalt har 3,1 miljarder kronor budgeterats. Den första etappen sker alltså i år, följt av ytterligare avstängningar nästa sommar och sommaren efter det.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Under byggtiden kommer alla resenärer som anländer med fjärrtåg söderifrån att tvingas byta till pendeltåg vid Älvsjö eller Stockholms Södra för att ta sig vidare. Resenärer med regionaltåg måste byta redan i Flemingsberg. Och de som kommer norrifrån kommer att behöva kliva av vid Centralen och där ta pendeltåg vidare Söderut.

Roberto Maiorana, längst till höger, vid en utfrågning på Centralstationen i Stockholm på måndagsförmiddagen. Foto: Clarence Frenker

Pendeltågen beräknas dock gå som vanligt längs Citybanans sträckning, men det varnas ändå för förseningar på upp till 30-40 minuter för övriga tåg.

– Det finns redan ett framtaget samarbete mellan järnvägsföretagen och operatören för att hantera detta. Men som resenär kommer man behöva mer tid på sig och vara förberedd på att det kommer ske byten, säger Roberto Maiorana.

"Inte som vi önskar"

Situationen i spårtrafiken i Stockholm har länge varit ansträngd och på flera håll har ilskan växt bland stockholmare som är beroende av den i sin vardag, vilket vi har skrivit om ett flertal gånger.

Roberto Maiorana medger att läget just nu inte är optimalt.

– Situationen är inte som vi önskar. Just nu är det mer störningar än jag tycker att man borde kunna förvänta sig. Men det finns förklaringar till det. Det r högt tryck, stor efterfrågan på resor och vi jobbar för högtryck med att rusta våra anläggningar, säger han, och fortsätter:

– Vi kanske borde vara ännu tydligare med att berätta vad man kan förvänta sig. Jag tror att många som blir irriterade och frustrerade över situationen inte har fått hela informationen om vilka utmaningar vi står inför, säger han.

Vad kan man förvänta sig om man är beroende av pendeltågen i sin vardag?

– Jag tycker man kan förvänta sig ganska mycket. Vi siktar på en punktlighet på 98 procent, och ännu är vi inte där men vi ligger på långt över 90 procent. Och den punktligheten tror jag inte att man har förmågan att se, för det man minns är de störningar man hade och det är de som sätter prägel på uppfattningen.

Är bilden orättvis menar du?

– Nej, den är rättvis. Det är den bilden man skaffar sig. Men man ska komma ihåg att det är väldigt många som är ute och bedömer oss varje dag och det är klart att det sker störningar. Det måste vi kunna hantera bättre, men man ska också komma ihåg att det går väldigt många tåg. Det är inte lågt ifrån att man ser på pendeltågen som man ser på tunnelbanan.

Så, när kan man förvänta sig att tågen går i tid?

– Vi har ett jättetufft mål där vi säger att hela järnvägsanläggningen ska ge en punktlighet på 95 procent år 2020.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.