Byggs om. Den känsliga världsarvsmiljön i Drottningholm är en stor utmaning för Trafikverket. Projektenhetschefen Pia Andersson är väl medveten om svårigheterna. Foto: Daniel Cannervik

Trafikverkets morot: Smarta lösningar belönas med bonus

De vägentreprenörer som ska bygga om Ekerövägen har en morot i sina kontrakt. Smarta lösningar mot trafikproblemen kommer att belönas – med pengabonus.

  • Publicerad 08:03, 1 apr 2019

Då kan det hända saker, frågan är bara vad.

När Ekerövägen byggs om de kommande åren är den känsliga världsarvsmiljön i Drottningholm en stor utmaning för Trafikverket. Mälarö Tidning har tidigare berättat att busskörfältet mellan Kanton och Nockeby helt eller delvis kommer att stängas av i två år för att ge entreprenören plats att genomföra bygget.

På byggsträckan förbi världsarvet får Trafikverket inte ta någon mark i anspråk, utan då måste vägbanan användas. Detta riskerar att försämra framkomligheten kraftigt, inte minst i morgonrusningen ut från kommunen, vilket har fått många pendlare att reagera starkt.

Trafikverket anser att man gjort vad man kan, men myndigheten har även hopp om den kommande entreprenören som ska genomföra vägarbetet.

– Vi är medvetna om utmaningarna så vi har utformat kontrakten med entreprenörerna utifrån att de ska vara kreativa och komma med smarta lösningar, som kan göra att det påverkar trafiken så lite om möjligt. Då kan de få en bonus om de kommer på något riktigt smart, säger Pia Andersson, projektenhetschef på Trafikverket.

Vad kan det vara för bonus?

– Pengar. Det är så vi har formulera det.

Vilken typ av smarta lösningar skulle det kunna vara?

– De måste kunna visa att de kan bygga smart och minimera trafikpåverkan under byggtiden, kanske genom att välja rätt maskiner eller antal personer. Vi vill att de ska visa att de verkligen har framkomligheten i fokus, säger Pia Andersson.

– Vi har drivit det så långt vi kan, men om vi får med oss entreprenören får vi in ytterligare en dimension. Då kan det hända saker, frågan är bara vad.

Upphandlingen för sträckan Kanton-Nockeby, inklusive de två broarna, är ute på anbudsräkning.

– Vi planerar att kunna ta in den i mitten av maj och hoppas kunna ha ett kontrakt innan sommaren, säger Pia Andersson.

Arbetet på delsträckan mellan Lindö tunnel och Kanton påbörjades nyligen av entreprenören Züblin Scandinavia, vilket nu tydligt syns bredvid vägen vid Tillflykten på Lovö. Kontraktet för sträckan mellan Lindö tunnel och Tappström, där även Tappströmsbron ingår, har överklagats och ligger just nu hos domstol för handläggning.

Så blir nya Ekerövägen

261:an blir en fyrfilig väg med två 3,5 meter breda filer åt vardera hållet.

Kollektivtrafiken får ett extra körfält i rusningstid.

Lindö tunnel får ett extra tunnelrör.

Signalregleringen vid Kanton blir mer effektiv och Tappströmsrondellen får planskild gång- och cykelpassage.

Hela ombyggnaden av Ekerövägen beräknas vara klar i slutet av 2021.

Källa: Trafikverket

Trafikverket stäms på rekordsumma av italienskt företag

Nyheter Krävs på drygt 830 miljoner kronor: ”Det största skadeståndskrav vi någonsin fått” Trafikverket beslutade tidigare att bryta ett kontrakt med ett italienskt företag som arbetade med Förbifart Stockholm, som svarar med en stämningsansökan. Nu ska tvisten avgöras i italiensk domstol.torsdag 18/4 9:02

Ny aktör ska ansvara för väghållning i kommunen

Nyheter En ny entreprenör kommer nu att sköta om Mälaröarnas vägar. I höst tar Svevia över ansvaret de kommande åren.torsdag 18/4 6:30

Hon vill se vändpunkt i EU:s klimatpolitik

Nyheter Partiet vändpunkt vill vara just en vändpunkt för klimatpolitiken. Nu siktar Kerstin Annadotter i Kungsberga på EU-parlamentet.torsdag 18/4 1:15