Tre familjer berättar om hur de firar påsk och vad som är viktigast för dem. Foto: Mikael Andersson

Tre familjer: Så firar vi påsk

Fasta från telefonen, familjehäng och tid för andlighet. Vi träffade en katolsk, en protestantisk och en rom-ortodox familj för att prata om påsken – den största kristna högtiden.

  • Publicerad 14:00, 18 apr 2019

Höjdpunkt. Familjen Johansson från Kungsängen har full fart under påskveckan. De är medlemmar i församlingen i Heliga Trefaldighets katolska kyrka i Jakobsberg. Foto: Mikael Andersson

”Jag fastar från telefonen istället för kött”

Familjen Johansson

Namn: Sofie Johansson, 17, och pappa Tobias Johansson, 49.

Bor: Kungsängen.

Är med: I församlingen som tillhör Heliga Trefaldighets katolska kyrka i Jakobsberg. Mellan 250 och 300 personer brukar besöka kyrkan under påskdagarna.

För katolikerna Tobias och Sofie Johansson är påskveckan årets religiösa höjdpunkt, även om den också tar på krafterna. Och fastar, det gör de – men inte på det traditionella viset.

Sofie: "Under påskveckan är det väldigt fullt upp. Det är mycket som händer och många djupa saker att ta in. Det är utmattande med många, långa dagar. När man kommer tillbaka till skolan har alla andra haft påsklov, medan jag själv kommer tillbaka och är helt slut!

När vi var små fastade vi från godis, så vi fick inte vårt påskgodis förrän på påskdagen. Vi försökte fasta från tv-spel, men det var för svårt.
I år har vår familj valt att fasta från kött, sen har alla valt en personlig sak de ska fasta från.

Jag har valt att fasta från min telefon, så jag får bara använda den en timme per dag. Det räcker nästan inte till något alls, nu inser jag hur lång tid allt med telefonen tar! Många i kyrkan fastar också från sociala medier. Min syster har valt att inte fasta från något, utan lägger till något. Så nu är hon med på vår familjefika varje kväll. Det är hon aldrig annars!"

Tobias: "Det här är årets religiösa höjdpunkt – inte julen! Det är under påsken allt ställs på sin spets. I katolska kyrkan blir det väldigt tydligt, för gudstjänsterna är så teatraliska. På skärtorsdagen spelas den sista måltiden upp. Och vi bygger upp Getsemane trädgård, där Jesus bad lärjungarna att stanna och vaka med honom. Vissa stannar här hela natten och ber, man får skriva upp sig på en lista. Det brukar vara enormt stämningsfullt.

På långfredagen är det nedsläckt, tyst och tomt. Inga bjällror hörs, och mässorna börjar utan ljud. Man spelar upp när Jesus blir dömd. På lördagskvällen är det fortfarande nedsläckt, då kommer alla hit med sina dopljus, som vi tänder på kyrkans stora dopljus. Det visar att ur mörkret kommer ljuset, att kärleken segrar. Men jag fattar inte att det inte skett några olyckor med alla ljus, haha!"

Festligt. Den ortodoxa påsken följer den äldre julianska kalendern och infaller i år veckan efter den protestantiska och katolska. Jouljana Matar och hennes familj går till kyrkan flera gånger under påsken, på palmsöndagen har barnen dekorerade ljus som Charbel och Elicia-Marie håller i. I mitten: lillasyster Gloria. Foto: Mikael Andersson

”Vi mixar våra traditioner med påskris”

Jouljana Matar

Ålder: 34.

Bor: Hässelby
villastad.

Familj: Maken Charbel och barnen Charbel, 7, Elicia-Marie, 4, och Gloria, 1,5.

Gör: Administratör.

Jouljana Matar och hennes familj tillhör rom-ortodoxa kyrkan. Påsken är en tid för andlighet men också traditioner och ett tillfälle att samla släkten.

Jouljana: "Påsken betyder jättemycket. Vi är troende i vår familj, tron finns i hjärtat. Vi går inte
i kyrkan varje söndag men alltid under högtiderna, under påsken och julen. Påskfirandet inleder vi på palmsöndagen, som är veckan före själva påskhelgen. Då går vi till kyrkan, oftast i Tensta eller Hallonbergen. Man dekorerar kyrkan. Alla barnen är uppklädda och har pyntade ljus som vi tänder i slutet, det är väldigt fint och speciellt.

På långfredagen är det gudstjänst på kvällen. En vit kista symboliserar att Jesus har dött på korset. Hela familjen brukar gå dit men det kan bli jobbigt med barnen eftersom det är sent.

Samlar ihop familjen

Påskafton, på lördagen, brukar vi vara med närmaste familjen, det är en lugn dag.

Sedan på påskdagen firar vi! Vi går till kyrkan och önskar varandra glad påsk genom att säga ’Herren är uppstånden’. Vi bakar en syriansk kaka, klicha, som också delas ut i kyrkan, tillsammans med målade ägg. Alla barn leker utanför kyrkan efteråt och man kör ’äggknockar tävling’. Att fira Jesu uppståndelse är stort, det är glädje och ljus.

På påskdagen samlas släkten och äter, hos oss är det tradition att laga dobo, en rätt med ris, kött och nötter. Vindolmar måste man ha på bordet och mer klicha. Vi mixar våra seder med svenska påsktraditioner. Barnen brukar vara påskkärringar och vi pyntar påskris hemma.

Att fasta före påsk är en självklarhet för många. Man utesluter kött och andra animaliska livsmedel. Jag fastar vissa år men då kör jag en egen variant. Kött tilltalar inte mig så mycket och meningen är att känna hur det är att inte ha allt man önskar hela tiden, att känna medkänsla och tacksamhet. Så jag brukar fasta från till exempel sötsaker, ris och kaffe – som jag älskar."

Kvalitetstid. "För mig är grejen att vara med familjen". Katoliken och Täbybon Pauline, 12, tycker tjusningen med påsken är att alla samlas och gör roliga aktiviteter tillsammans. Foto: Mikael Andersson

”Det viktigaste är att vi är tillsammans”

Familjen Häussling Löwgren

Namn: Mikael Häussling Löwgren, 53, Eva Häussling, 51, och dottern Pauline Häussling Löwgren, 12.

Bor: Viggbyholm, Täby.

Går: I Sankt Olofs kyrka.

Mikael Häussling Löwgren är född i Skåne och har varit protestant sedan han konfirmerade sig. Eva Häussling Löwgren är istället katolik från Tyskland. Men det är inget som ställer till det kring påsk – snarare tvärtom, när familjen handplockar det bästa ur båda världar.

Mikael: "Vi har våra riter som vi tycker om att hålla fast i. Oavsett om det är att vi äter samma frukost på morgonen eller om det är en religiös tradition från barndomen. Det är trevligt att göra och framförallt att göra det tillsammans.

Påsken är en traditionsrik högtid som man firar tillsammans. Flera av mina och Evas traditioner överlappar. Men när vi letar påskägg brukar vi blanda det tyska och svenska sättet. Vi har ett 50-tal små chokladägg från Lindt i olika färger som göms över hela trädgården. Sen har vi också ett varsitt papperspåskägg med barnens namn på. Vi brukar leta efter dem när vi kommer hem från kyrkan på påskdagen, då Jesus uppståndelse firas."

Pauline: "Påsken startar med att Jesus dog. Då brukar vi gå i kyrkan. Det är grunden. Men för mig är grejen att vara med familjen. Det är något som för samman oss, nu när alla inte bor hemma. ​Det känns bra att alla är tillsammans och det är roligt med aktiviteterna.

Det roligaste är att leta efter påskäggen i trädgården. Då brukar vi gå med en korg och plocka. Vi brukar också hänga upp fjädrar i buskarna och andra påsksaker så det blir påskkänsla hemma. Sen äter vi påskmat, målar ägg och pysslar."

Eva: "Jag tycker påsken är en ganska svår högtid. Det är ledsamt att Jesus blir dödad. Sen att han uppstår igen, det är svåra budskap att ta till sig. Man går från att vara ledsen till att vara glad.

Sen är det väldigt skönt att vara ledig tycker jag. Eftersom livet är så intensivt, så är det skönt att bara sitta i kyrkan och lyssna. Man hinner landa i sig själv och verkligen lyssna. Man börjar fundera på hur man lever och hur man tar hand om varandra. Jag vill tro att det är en större mening bakom detta, att vi inte bara är tillfälligheter."

Experten: Så skiljer sig firandena åt

Delningen mellan katoliker och ortodoxa skedde tidigt, men det blev officiellt olika kyrkor runt 1000-talet. Frågan som splittrade handlade främt om påvens roll och makt. På 1500-talet växte olika protestantiska kyrkor fram i och med reformationen.

Påskfirandet skiljer sig också åt i de olika kyrkorna.

"Hos ortodoxa betonas uppståndelsen starkt och korset ses som segerns tecken som symboliserar det eviga livet. Bland protestanter och katoliker betonas Jesu lidande och långfredagen är väldigt accentuerad. Detta speglas i de texter som läses i kyrkorna under påsken", säger Michael Hjälm, theologie doktor, rektor vid Sankt Ignatios folkhögskola och biträdande rektor vid Teologiska högskolan Stockholm.

Katoliker och protestanter följer sedan 1500-talet den gregorianska kalendern medan ortodoxa fortfarande följer den äldre, julianska kalendern när det gäller påskfirandet. Undantaget är finsk ortodoxa som följer den gregorianska kalendern. Oftast innebär detta att den ortodoxa påsken infaller senare, som i år, men ibland firar alla samtidigt.

Källa: Michael Hjälm, theologie doktor, rektor vid Sankt Ignatios folkhögskola och biträdande rektor vid Teologiska högskolan Stockholm.

YB Södermalm stängdes av efter Trumptweet

Nyheter Presidenten vill få ut ASAP Rocky ur svenskt häkte Efter att USA:s president Donald Trump twittrat om att han ska kontakta Stefan Löfven för att hjälpa ASAP Rocky som sitter i svenskt häkte svarade Södermalmspolisen Viktor Adolphson på hans tweet och...lördag 20/7 13:23

ASAP Rocky omhäktas

Nyheter Beslut i Stockholms tingsrätt Nu står det klart att rapartisten ASAP Rocky blir omhäktad till och med den 25 juli. USA:s biträdande utrikesminister är på plats, skriver Aftonbladet.fredag 19/7 15:00

Vi är Västerort

Stockholm Direkt