Nytänk. Anna-Viola Edman står bakom The Bakery på Allmänna gränd. Hon planerar även att återskapa Hasselbackens forna glans. Foto: Patrik Wirén / Mostphotos

Tre nya krogkoncept på Djurgården

Förra veckan invigde Pop House sin senaste satsning, den italienska bistron The Bakery. Och det finns stora planer även för Hasselbacken och Abbamuseets restaurang.

  • Publicerad 11:24, 7 jun 2019

Efter ett par helgers smygöppningar var det förra helgen slutligen dags för den riktiga invigningen av The Bakery. Restaurangen är belägen mittemot Gröna Lunds entré och på menyn återfinns kvalitetsviner och lyxpizzor.

Anna-Viola Edman, som tidigare arbetat med bland annat Bistro Capitol i Vasastan, är chef för Food & Beverage inom Pop House-koncernen och säger att de vill skapa en restaurang för alla.

Supersuccé för nya kvartersbion i Vasastan

– The Bakery ska vara tillgängligt för allt från barnfamiljer till äldre som kanske bara vill ta en kaffe. Vi har en enkel men bra meny med rätter som inte ligger på för hög prisnivå, säger hon och berättar att det var lång kö under premiärdagen.

– Jag tror det är uppskattat att vi gör saker med hjärtat, att det finns kärlek i det. Dessutom finns det ingen riktig pizzeria här och vem älskar inte kvalitetsviner och god mat från Italien, frågar hon retoriskt.

Hasselbacken ska få tillbaka sin glans

Men det är inte bara i fastigheten på Allmänna gränd som det händer saker. Anna-Viola Edman har även fått i uppdrag att förvalta Pop House-restaurangen och Hasselbacken. För restaurangen i Abbamuseet väntar en total ombyggnation som förhoppningsvis är klar i november. Mer än så vill hon inte avslöja just nu, men hon konstaterar i alla fall att det är ett helt nytt koncept som kommer bli "helt magiskt."

Vad gäller Hasselbacken, som sedan i februari ingår i samma koncern som Abbamuseet, Pop House Hotel och Cirkus, finns det mer att berätta.

– Det är ett av Stockholms finaste hus, men har legat i dvala sedan en tid tillbaka och nu ska det få tillbaka sin själ och glans. Vi vill återinföra Hasselbacken som en restaurang dit stockholmarna åker för söndagsmiddag. Där finns en jättevacker tomt där vi kommer börja odla inför nästa sommar och vi ska även renovera huset, men ödmjukt, berättar hon.

Hållbarhet är ett nyckelord och den som vill ha Coca Cola i plastmugg får helt enkelt söka sig till andra ställen.

– Det ekologiska och hållbara kommer gå som en röd tråd genom alla tre ställena, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android