Trendiga Sofo i kris – området håller på att knäckas

Flera av Sofos små barer, fik, krogar och affärer lider svårt när fastighetsägare kräver höjda hyror i det trendiga området. Nu riskerar de företag som gjort kvarteren så populära att slås ut.

  • Publicerad 06:00, 26 feb 2016

När Södermalm utsågs till världens tredje coolaste stadsdel av Vouge för ett par år sen svor Mats Lagerman, ordförande för SoFos företagarförening, för sig själv. Nu skulle fastighetsägarna i kvarteren söder om Folkungagatan få ännu ett argument för att höja hyrorna.

– Den där jävla utmärkelsen kunde vi ha varit utan. När SoFo blir världsberömt tycker hyreshöjdarna att det är marknadsmässigt att höja hyrorna ännu mer. Det är en stående punkt på våra styrelsemöten; vem har problem nu, vilka får stryka på foten, vilka blir uppsagda, säger Mats Lagerman.

”Får jobba jämt”

I dag är det flera av de 140 företag som är med i föreningen som lägger 15-20 procent av sin omsättning på hyran. Orimligt, anser Mats Lagerman.

– Ägarna får jobba jämt, går in i väggen eller går på knäna. Till slut orkar de inte. Det är en ond trend, säger Mats Lagerman.

Ett företag som gav upp och stängde när deras hyra skulle höjas med 50 procent vid årsskiftet var Beyond retro som legat på Åsögatan i tio år. Mark Ellis, delägare i Beyond retro Sverige, misstänker att fastighetsägaren hellre ville ha kontor än en vintageaffär i källarlokalen.

– Jag tror inte de brydde sig alls om vad vi betytt för kvarteren. Vi är på sätt och vis offer för vår egen framgång. Vi var med och gjorde området coolt och när det blir välmående höjs hyrorna. För oss betyder det att vi får flytta vidare och leta efter nästa coola område, säger Mark Ellis.

En annan företagare som fått nog är Åse Andersson, som i tretton år har sålt kaffe på Skåningen, Sacré couer, Gildas och nu slutligen på egna Fröken Anderssons kaffebar. Nu säljer hon sitt ställe.

– Det är en tung bransch och det är mycket svårare att driva barer och kaféer i SoFo i dag. Toleransen för den levande bar- och kafékulturen som lockar så många människor hit minskar. Och det tror jag kommer ta död på de unika små ställena. Till slut har vi bara Waynes coffee kvar, säger Åse Andersson.

3 000 per kvadratmeter

Och vid varje försäljning av en lokal riskerar hyrorna att rusa ännu mer.

– De nya företagen har inte koll på hyresläget, men det är inte klokt att betala 3 000 kronor kvadratmetern. Det är nästan ogörligt att ro hem, säger Mats Lagerman.

Han ser man med oro på utvecklingen.

– Det är de små företagen, inte hyresvärdarna, som gjort SoFo till vad det är.

Just nu gör företagarföreningen en kartläggning av hyrorna på olika adresser i området för att få en helhetsbild och bättre kunna hjälpa sina medlemmar.

– Företagarna måste få bättre pejl på hur det ser ut i vårt område så att de kan säga till sin fastighetsägare vad som är rimligt att betala, säger Mats Lagerman.