IVRIGA. När Vi i Solna kommer på besök är det Minna, Kim, Josephine och Joels tur att göra radio tillsammans med fritidsledaren Andreas Åkesson. Foto: Nathalie Bertzén

Treor spelar in Radio Koltrast

En gång i veckan spelas radioprogrammet Radio Koltrast in på Ulriksdalsskolan i Solna. Fyra barn får varje vecka chansen att berätta om skolan, fritids och diskutera veckans ämne. Avslutningsvis görs en frågesport där barnen kan använda sina kunskaper från den gångna skolveckan.

  • Publicerad 09:00, 19 feb 2015

I ett litet grupprum på Ulriksdalsskolan ska avsnitt åtta av Radio Koltrast spelas in. Ljusblå väggar, blå dörr och blåa stolar. På bordet i mitten har Andreas Åkesson, fritidsledare på Ulriksdalsskolan, lagt ut färgglada sjalar som täcker hela bordsytan.

– Det är bara för att det ska vara fint och se lite trevligare ut. Inte bara vanliga skolbord, säger Andreas.

Idén att göra ett radioprogram tillsammans med barnen kom för ungefär ett år sedan, men det första avsnittet spelades in först i början av december.

– När man jobbar på fritids och är med barnen under hela dagen så berättar de väldigt mycket. Då tänkte jag att det kunde vara kul om andra också kunde få höra det. Till en början tänkte jag starta en blogg, men jag kände att det inte riktigt var rätt forum. Så en podcast blev väldigt bra, säger Andreas.

En relativt enkel utrustning används för att spela in. En bärbar dator, hörlurar och tre USB-mikrofoner. Efter att ha förberett all utrustning och allt är klart för inspelning går Andreas iväg för att hämta fyra barn till dagens radioprogram. Varje vecka får fyra nya barn delta i programmet. Barnen går i årskurs tre på Ulriksdalsskolan i Solna.

– Det är två treor. Tillsammans är de 57 barn och i stort sett alla vill vara med och säga sitt. Och alla som vill ska få vara med någon gång. Radioprogrammen handlar om barnens vardag. Vad de gör på skoltid och på fritidstid. Sedan pratar vi om något ämne som det känns bra att prata om. Något som är aktuellt. Och så testar vi deras kunskaper under tiden. Vissa frågor är direkt kopplade till skolarbetet, berättar Andreas.

Glatt springer fyra barn in i det ljusblåa rummet. De sätter sig på de fyra stolarna runt bordet. Mitt på bordet står en liten koltrast i trä. Klassen heter Koltrast, därav namnet på radioprogrammet. I dag deltar Minna, Kim, Josephine och Joel. Barnen är förväntansfulla och glada men samtidigt en aning nervösa. De har ju aldrig gjort något liknande förut. Andreas börjar lugnt och pedagogiskt gå igenom hur det hela ska gå till.

– Först ska vi säga ”Radio Koltrast” tillsammans. Sedan ska vi presentera oss själva, då säger ni era namn. Sedan ska vi prata om olika ämnen. Vad vill ni prata om? frågar Andreas.

Radioprogrammet är uppbyggt av fyra delar: skolan, fritids, veckans ämne och duellen. Tillsammans bestämmer barnen och Andreas vad som ska tas upp i just dagens program. Denna dag blev det bland annat ”naturskolan”, ”istiden”, ”fotboll” och ”ministerrådet”, samt veckans ämne som denna gång var ”mystiska fenomen: spöken och utomjordingar”.

Så sätter inspelningen igång. Radioprogrammet ska vara barnens tid att få höras, men Andreas, som också är programledare, finns hela tiden där som stöd.

– Hur känns det att göra radio? frågar Andreas barnen.

– Konstigt, men kul! svarar ett av barnen.

– Det känns som att man är med i, vad heter det, nyhetsmorgon! säger ett annat barn.

Radioprogrammet avslutas med duellen, som är en liten frågesport. Duellen innehåller olika kategorier. En kategori kan exempelvis vara ”Disney” medan andra frågor handlar om vad barnen lärt sig i skolan under veckan.

– Det är som ett veckobrev, fast i radioform. Föräldrar och elever och andra utanför skolan kan lyssna på radioprogrammet. Vi vill visa vad Ulriksdalsskolan står för och vad som händer här, säger Andreas.

Klockan är 10.00. Nu är alla delar inspelade. Glada och nöjda springer Minna, Kim, Josephine och Joel ut eftersom det är dags för rast. Hittills har åtta avsnitt spelats in. När fjortonde avsnittet gjorts har alla barn fått delta i varsitt radioprogram. Men Andreas planerar för att göra fler avsnitt.

– I min planering ska det vara sex avsnitt till. De barn som vill får vara med igen. Då lottar jag fram dem till de sex återstående avsnitten. Program 20 känns som ett bra sätt att avsluta med. Det är mitt mål, säger Andreas.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.