Verkligheten. ”Jag vill vara berättarrösten i filmerna, fast jag berättar om händelser och situationer jag har upplevt”, säger Marre om sin musik. Foto: Claudio Britos

Tumbarapparen Marre vägrar följa trender

Stockholmssyndromets Marre berättar om ortens särskilda vänskapsband, faran med att streamingtjänster gör musiken lättillgänglig och att inte följa trender.

  • Publicerad 13:44, 29 jun 2018

– Musiken idag är som en buffé. Det gör att toleransen för ny musik blir mindre och tålamodet kortare, speciellt för ungdomarna, säger Marre ”Mar” sittandes vid parken vid Tumbas kommunalhus.

Veteranen Mar har en stor del i utvecklingen av den svenska hiphop-scenen. Gruppen Stockholmssyndromet bildade han tillsammans med sin rapkollega och vän Rikard ”Skizz” Bizzi. Debutplattan ”ettfyranånstans?” som kom ut 2010 fick den svenska hiphopscenen att växa med sitt speciella sound och den komiska slutklämmen.

– Stockholmssyndromets musik skapades på ett naturligt sätt, vi satt hemma hos Rikard i Fittja och skojade fram låtarna. Det arbetssättet har följt med mig under åren.

Mars tonårstid och intresse för musik präglades av att utforska. Internet fanns men utbudet av musik var litet. Det gav honom en anledning att tillsammans med vännerna åka in till centralen och skivbutiken Megastore för att hitta klassisk hiphopmusik på skiva.

– Om du gillade omslaget så kunde man acceptera musiken. Ibland åkte du hem med en dålig skiva, men eftersom du betalat var du tvungen att studera den och oftast lärde du dig något. Ungdomarna nu är ett klick från miljontals klassiska låtar och album som de kan studera.

Trenden idag handlar om att rappa om hur många vapen du har och hur mycket knark du säljer.

Men för Mar har utvecklingen två sidor. Sociala medier och dagens streamingtjänster kan påverka ungdomarna med tanke på gangsterrap-trenden som sprider sig över den svenska hiphopscenen. Och som kan få dem att välja en farlig väg.

– Trenden idag handlar om att rappa om hur många vapen du har och hur mycket knark du säljer. Tonåringarna kanske börjar se upp till de artisterna och lever efter det utan att förstå att besluten de tar kan påverka hela deras liv.

Musiktrender kommer och går men för Mar är musiken ett skepp som han styr. På nya EP:n ”Det vackra i det fula” använder han sig av de klassiska slutklämmarna där han tar upp mångkultur, gemenskap men även den turbulenta tiden som tonåring.

– Min musik kommer alltid vara jag. Jag gillar att skapa i motvind. På EP:n vill jag visa hur du med allt det negativa man går igenom livet används till något positivt i detta fall musiken.

Foto: Claudio Britos

Vid sidan av musiken har han arbetat som kock. Just nu leder han studiecirklar inom musik för ungdomar runtom i landet. När hans snart tvååriga dotter föddes tändes en ny lust att fullfölja projekt som han länge tänkt på.

– En trend är tidsbegränsad medan min musik kommer leva vidare då jag gillar att hitta det där speciella soundet. Jag låter inga yttre förhållanden påverka mina beslut längre.

Solen har lagt sig bakom träden. Mar berättar om barndomsvännerna som idag är gudföräldrar till hans dotter. Något som kan kopplas samman med hans relation till Botkyrka.

– Du har allting i förorten, det vackra och det fula. Jag kan säga att det positiva väger mer än det negativa. Men det är oftast det negativa som sätter spår i oss.

Trasiga familjeförhållanden, depression och stress får unga att forma den lojala vänskapen man oftast bara ser i förorterna idag, menar Mar. Han väljer att se något annat i ungdomarna än bara det.

– Jag väljer att se advokaten eller mäklaren i dem. Använd dig av det förorten gett dig och lär dig allt du behöver lära dig för att bli din egna chef i framtiden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.