Bygget igång. I våras drog utbyggnaden av tunnelbanan till Järfälla i gång på riktigt. Så här såg det ut i Veddesta då, där de första arbetstunnlarna började sprängas fram. Foto: Mikael Andersson

Tunnelbanan till Barkarby försenas till 2026

Från sex års beräknad byggtid av tunnelbanan till Barkarbystaden och Barkarby, till åtta år. Först 2026 är den nya planen att trafiken ska rulla. Anledningen är att bygget blir dyrare än tänkt – och vem som ska stå för notan är inte klart.

  • Publicerad 16:24, 14 nov 2019

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Foto: Linda Gren

2024 var planen att tunnelbanan skulle gå till Barkarby och Barkarbystaden. Men igår kom beskedet att jätteprojektet med att bygga ut tunnelbanan till Järfälla, Solna och Nacka beräknas bli nio miljarder dyrare än planerat – med förseningar som följd. Något Dagens Industri var först att rapportera.

Prognosen är nu att tunnelbanan i Barkarby ska stå klar och börja rulla under 2026.

Att projektet kommer att kosta 32 miljarder, mot tidigare beräknade 23 miljarder, med en till två års längre byggtid som följd, framgår i en genomlysning som förvaltningen för den utbyggda tunnelbanan i Region Stockholm gjort.

Så påverkar försenade t-banan Järfälla

Nya krav

De ökade kostnaderna har framför allt två orsaker.

Runt sju miljarder kronor av den totala ökningen beror på nya säkerhets- och miljökrav på bygget, som tillkommit efter 2013.

Den största utgiften i det gäller extra servicetunnlar som behöver byggas – vilket innebär att 50 procent mer berg behöver sprängas bort, till en beräknad kostnad av 4,5 miljarder kronor.

Dels handlar det om 2,2 miljarder kopplat till miljölagstiftningen, som ger en längre och dyrare produktionstid.

– Jag ser väldigt allvarligt på detta. Jag tycker att det manar till eftertanke om hur och på vilket sätt vi utformar lagar och regler, och de myndigheter som styr hur och när man får bygga i Sverige. Ett tunnelbanebygge kan komma att prövas i sju instanser. Det säger något om all byråkrati som omgärdar infrastrukturprojekt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Hur ser du på ditt ansvar i det här, bortsett lagar och myndighetsövning?

– Det är statliga pålagor som utgör den dominerande parten i denna fördyring, och som gör att det tar längre tid att bygga. Jag ser det som mitt ansvar att göra såna här genomlysningar, och att kavla upp ärmarna i det här stadiet och se till att vi sätter oss ner och löser det här konstruktivt.

Kan tunnelbanan komma att bli dyrare och försenas ytterligare?

– Det viktigaste utifrån den fakta som vi fått nu, är att den ligger till grund för konstruktiva samtal och att vi nu löser det här problemet, säger Kristoffer Tamsons.

Förvaltningen arbetar just nu med att fördjupa sig ytterligare i de olika delprojekten som utbyggnaden består av. Överenskommelsen om att bygga ut tunnelbanan togs 2013, i Stockholmsförhandlingen.

I den ingår staten, Region Stockholm (tidigare Stockholms läns landsting), Järfälla kommun, Stockholms stad, Solna stad och Nacka kommun, som alla står för en del av notan av utbyggnaden. Nu inleds nya förhandlingar, som bland annat ska landa i hur den nya kostnaden ska delas upp.

Kritik från oppositionen

Oppositionsrådet Aida Hadzialic (S) i regionen, sa igår till StockholmDirekt att hon befarar att tunnelbanebygget ska gå samma öde till mötes som Nya Karolinska, med skenande kostnader.

– Jag är rädd för att det här är en fortsättning på Moderaternas slarv med stockholmarnas pengar. Igen står vi inför en situation där moderata upphandlingar och avtal riskerar att skada Stockholmsregionens ekonomi och tillväxt, sa hon då.

Totalt ska det byggas två mil ny tunnelbana, som omfattar 12 stationer, varav två i Järfälla.

Nyfiken på mer? Nedan finns flera av StockholmDirekts tidigare artiklar om tunnelbanan till Järfälla.

Nya tunnelbanan blir 9 miljarder dyrare

S kritiska till nya t-banenotan

Nu är tunnelbanebyggandet i Barkarby igång

Så blir nya t-banestationerna i Järfälla

Här "sprängs" första delen av nya tunnelbanan fram

SE BILDERNA: Här byggs t-banan i Veddesta

Stockholm Direkt