Tunnelbanan till Barkarby försenas tre år

En uppgång försvinner och byggstarten försenas tre år. Det är två konsekvenser för den planerade tunnelbanestationen i Barkarby när landstinget gör om planen för tunnelbanebygget.

  • Publicerad 18:18, 21 jun 2016

Vi får återkomma till när vi kan ha trafikstart när vi ser att bygget är igång. Det beror på överklaganden som kan förskjuta den ännu mer.

Stockholms län ska få tio nya stationer – och två av dem ligger i Järfälla. Men efter att landstingets förvaltning för utbyggd tunnelbana gjort en genomgång av hela projektet visade det sig bli 3,5 miljarder kronor dyrare än väntat.

Därför har en del förändringar gjorts. För Järfällas del innebär det att kommande Barkarby station förändras. Och bygget av både den och stationen i Barkarbystaden försenas med runt tre år.

Genom att uppgången som skulle ha vett mot Barkarbystaden försvinner och den på andra sidan E18 – i Veddesta – flyttar närmare Veddestabron kan landstinget spara omkring 200 miljoner kronor.

"Förbereder en längre västerut"

Marianne Dunér, kommunikationschef på förvaltningen, förklarar att uppgången kring Barkarby station placeras på Veddestasidan, alldeles intill bron. Det kommer också att vara den enda uppgången när trafiken börjar rulla.

– Sedan förbereder vi en längre västerut i Veddesta. När det kommit så långt att bostäderna byggts kan vi komplettera med rulltrappor och öppna den, säger Marianne Dunér.

Men det dröjer i sådana fall tills det att Veddestas bebyggelse står klar. Och förlusten av en uppgång i Barkarbystaden tror Marianne Dunér underlättas av placeringen nära Veddestabron.

– Det kommer göra att det blir smidiga byten mellan tunnelbana, buss och pendeltåg. Och eftersom den hamnar nära Veddestabron går det lätt att ta sig över till Barkarbystaden, säger hon.

Försenat med tre år

Anledningen till att den inte blir av är dåliga markförhållanden som skulle bli dyra att lösa och ett mer riskfyllt arbete.

I Barkarbystaden blir det inga större förändringar, mer än att det blir tre rulltrappor istället för fyra. Byggstarten väntas nu bli 2018, och med en beräknad byggtid på sex år. Det gör att trafiken inte kan öppna 2021 som det tidigare var sagt, utan runt år 2024.

I och med stationsflytten kommer de också behöva gå ut på samråd igen.

– Vi får återkomma till när vi kan ha trafikstart när vi ser att bygget är igång. Det beror på överklaganden som kan förskjuta den ännu mer, säger Marianne Dunér.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.