WC-PROBLEM. Förarna på Tvärbanan och Nockebybanan har svårt att hinna besöka en toalett under sina arbetspass. Foto: Mostphotos/StockholmDirekt

Tvärbaneförarnas larm: Hinner inte gå på toa

Förarna som kör på Tvärbanan och Nockebybanan hävdar att de inte har tid att gå på toaletten. Och de måste be om lov för att få lämna rastrummet. Nu anmäler skyddsombudet arbetssituationen till Arbetsmiljöverket.

  • Publicerad 07:13, 14 nov 2019

I mitten av oktober svimmade en konduktör på Saltsjöbanan då hon inte fick gå på toaletten. Kvinnan var akut kissnödig men nekades ett toalettbesök. Det hela slutade med att hon hämtades med ambulans, något som Sekotidningen rapporterade om.

Nu slår även förarna på Tvärbanan och Nockebybanan larm.

Minst fyra timmars väntan på wc

Skyddsombudet och föraren Magnus Carbonnier Becker har vänt sig till Arbetsmiljöverket med krav på utökade pauser och fler toaletter. Idag finns det bara toaletter vid ändhållplatserna i Sickla samt på Solna Station.

– I normalfallet kan personalen få vänta upp till fyra timmar med att få gå på toaletten. Vid trafikhändelser kan det dröja upp till sex timmar och fyrtio minuter, säger Magnus Carbonnier Becker.

En åtgärd som skyddsombudet vill att Arbetsmiljöverket ska pröva är att förarna måste ges tillräckligt med tid för att kunna besöka en toalett under sina körpass. En annan är att se över hur rimligt det är att förarna måste be om lov för att få lämna rastlokalen när de har matpaus.

– Eftersom vi i vårt avtal har matrast och inte måltidsuppehåll kan Arriva inte hindra oss att i anslutning till arbetsplatsen till exempel handla i en mataffär, gå på promenad eller äta på lunchrestaurang, säger Magnus Carbonnier Becker.

SL bekräftar: Tvärbanan låter mer än någonsin

StockholmDirekt har varit i kontakt med Arriva, som hänvisar till en skriftlig kommentar i händelsen gällande Saltsjöbanan. Där skriver de att det som hände var "beklagligt".
Men bolaget anser samtidigt att den nuvarande ordningen är tillräcklig för att personalens toalettbehov ska vara uppfyllda.

"Vi har sedan tidigare gått ut med information till personalen att behöver man gå på toaletten ska man få göra det, även om tåget försenas", skriver Arriva.

När det kommer till Tvärbanan och Nockebybanan menar Arriva att de följer kollektivavtal som ligger i linje med arbetsmiljölagstiftningen.

"Samtliga parterna har varit överens att inte ha obetalda matraster, utan endast betalda kortare måltidsuppehåll för att få ner arbetstiden", skriver de i sitt svar till Arbetsmiljöverket.

Vidare skriver Arriva att man "absolut kan återgå till obetalda och längre matraster för Seko:s medlemmar om så önskas".

Hon kan bli Europas bästa spårvagnsförare

Be om lov

När det kommer till att personalen inte får lämna rastlokalen utan att be om lov hänvisar Arriva också till lagstiftningen, där det står att en förare ska "vara tillgänglig under måltidsuppehåll och får inte lämna arbetsplatsen eftersom arbetsgivaren kan behöva ändra eller flytta på måltidsuppehållet om det sker akuta händelser i trafiken", skriver Arriva.

Magnus Carbonnier Becker är inte nöjd med Arrivas svar.

– Det största problemet är att Arriva förnekar alla problem förarna upplever på arbetsplatsen. Jag hoppas Arbetsmiljöverket kommer på inspektion och pratar med våra medlemmar så de ser vilka problem som faktiskt finns, säger han.