Klassfoto. Hela gänget bakom Ögonblicket. "Det handlar om empati och altruism. Hur är det att vara snäll, att vara god?" säger Gustav Deinoff, längst till höger, om pjäsen. Foto: Sacharias Källdén

Unga Klara laddar för sista pjäsen

I september avslutar Unga Klara sin sejour på Folkets hus i Bagarmossen. Innan dess är det dags för ännu en föreställning. SöderortDirekt var med när ensemblen lade sista handen vid klassrumspjäsen Ögonblicket.

  • Publicerad 20:00, 3 feb 2020

Runt bordet sitter sex skådespelare, två musiker, kompositören Dijle Neva Yigitbas, och så regissören Gustav Deinoff.

På hans tallrik? En broccolibuske och tre kokta ägg.

– Det är min favvolunch. Då slipper man tänka, när det är mycket som ligger huller om buller är det skönt om inga onödiga beslut behöver tas, säger Deinoff.

Hullret och bullret är i det här fallet pjäsen Ögonblicket, som har premiär på Bagarmossens skola den 7 februari. Därefter ska den ut på turné och spelas upp i klassrum runtom i både Stockholm och övriga Sverige.

Även replokalen i Folkets hus är möblerad som ett klassrum. När lunchrasten är slut bjuds vi på ett smakprov; skådespelarna vandrar runt planlöst på "scenen" och mumlar repliker på allt från svenska till spanska och arabiska, medan gitarrer brummar ovanpå en förinspelad handklappsrytm.

Pjäsen är som en lek

Tanken är att den unga publiken ska uppleva det som att saker och ting uppstår i stunden. Enligt Deinoff är pjäsen som en lek, där skådespelarna fantiserar fram berättelser om tillfällen då de utfört goda gärningar. Målgruppen är tredje–femteklassare.

– I den åldersgruppen finns ett starkt rättvisepatos. Många är angelägna om att man ska vara snäll, det är ett positivt ord i den åldern, säger Deinoff.

Samtidigt kan barn också vara väldigt elaka?

– Ja, de är människor som i vilken ålder som helst och behöver också öva sig i empati.

Flamencovibbar. Spanskklingande gitarrer är ett av inslagen i pjäsen. Här ser vi Julian Vigil traktera instrumentet. Foto: Sacharias Källdén

Regissör. "Det handlar om empati och altruism. Hur är det att vara snäll, att vara god?", säger Gustav Deinoff om pjäsen Ögonblicket. Foto: Sacharias Källdén

Unga Klara flyttade till Bagarmossen 2018. I september återvänder de till det nyrenoverade kulturhuset vid Sergels torg. Sorgligt, tycker Folkets hus verksamhetschef Lena Wolmner, även om sortin varit känd från början.

– Det som varit extra roligt är att de både producerat nytt men också satt upp sådant de spelat förut som varit efterfrågat och jättebra. De gör alltid högkvalitativ teater med viktiga ämnen i fokus, det stämmer bra med vad vi vill ha, säger Wolmner.

Nya satsningar

I och med Unga Klaras närvaro har Folkets hus i övrigt dragit ner på scenkonst för barn och unga. Det ska plockas upp igen när teatergruppen flyttar ut, tillsammans med nya satsningar på musik och film.

Wolmner hoppas också på att Unga Klara hittar tillbaka till huset.

– Vi är bästisar nu för tiden så jag tänker att vi ska prata med dem. Vi hoppas kunna samarbeta inte bara med föreställningar utan även med workshops och annat, säger hon.

Och även Gustav Deinoff har uppskattat tiden i Bagis:

– Det har varit lite lugnare, lite annorlunda. Folkets hus är en himla mysig plats.

Katten Sixten hemma efter 2,5 år på rymmen

Nyheter Matte Julia berättar osannolika historien 2017 försvann katten Sixten från sin familj i Söderort. 2,5 år senare dök han upp igen.torsdag 20/2 12:43