Jenny kör både Nockebybanan och Tvärbanan. Tyvärr hinner hon inte öva inför EM under arbetspasset men testar gärna övningsbanorna i Arrivas depå i Alvik. Foto: Mikael Andersson

Upp till bevis: Är Stockholm bäst på spårvagn?

God bedömning, precisionsförmåga och bowling. Det är några av grenarna som Stockholmsförarna tränar på inför spårvagns-EM i Bryssel.

  • Publicerad 16:39, 8 jan 2019

Spårvagnar för oftast tankarna till Göteborg men vi borde kanske tänka om. Europas bästa spårvagnsförare finns faktiskt i Stockholm. Det stod klart i maj 2018 efter att spårvagns-EM avgjorts i tyska Stuttgart.

Den fjärde maj är det dags för Stockholmsförarna att försvara sitt pris. Denna gång i Bryssel.

En av alla förare som förbereder sig inför tävlingen just nu är Jenny Samuelsson, 45.

– Jag började jobba som spårvagnsförare för ett år sedan bara. Innan dess var jag busschaufför i innerstaden i 18 år. Jag har alltid gillat att köra och planen var att jag skulle hinna med att ta alla typer av körkort. Nu har jag behörighet för bil, motorcykel, buss och spårvagn, berättar hon.

Jenny Samuelsson, 45, är spårvagnsförare på Nockebybanan och Tvärbanan. Nu tränar hon inför Spårvagns-EM i Bryssel 2019. Foto: Mikael Andersson

Övar i depån

Jenny fick höra talas om den stora spårvagnstävlingen redan när hon började på Arriva och bestämde sig direkt för att delta.

– Förra året var jag så ny, då hann jag inte kvala. Men i år tänker jag göra det. Jag har en bra tävlingspartner som jag har stor tilltro till.

I Arrivas depå i Alvik har man byggt upp övningsbanor där förarna kan öva på sin precision och bedömning. Ingen vet ännu vilka grenar som kommer under tävlingsdagen, men stationerna är inspirerade från tidigare år.

Den 19 och 26 januari ska Jenny och hennes kompanjon tävla internt mot sina kollegor. Förhoppningsvis är det just hon som får äran att representera Arriva och Stockholm i maj.

– Det hoppas vi på. Jag får lita på min precisionsförmåga och mina nerver helt enkelt, säger hon.

Kvällstur. Enligt driftchefen Petrus Sarmento är Nockebybanan favoritlinjen. "Det är som en resa genom historien", säger han. Foto: Mikael Andersson

"Det bästa med jobbet är kollegorna. Det är verkligen människor i alla åldrar med olika bakgrunder. Vi har jätteroligt", säger hon. Foto: Mikael Andersson

"Roligt att vinna över lillebror Göteborg"

Petrus Sarmento, lagkapten och driftchef på Arriva, menar att det är svårt att vara helt förberedd på vad som komma skall, men han säger att Stockholmsförarna har god chans till ännu en vinst.

– Dels vet vi ju inte vilka grenar det blir, det är heller inte samma vagnar man kör med i Bryssel som hemma i Sverige så bara det är en utmaning i sig. Men våra spårvagnsförare på Nockebybanan och Tvärbanan är otroligt skickliga, säger han.

Vad skulle det betyda att vinna?

– Det är alltid roligt när ett lag från Sverige vinner såklart. Däremot är det lite rivalitet mellan städerna på skoj så det är ju ännu roligare om Stockholm vinner över lillebror Göteborg exempelvis, säger Petrus Sarmento, lagkapten och driftchef på Arriva.

Kan det bli spårvagns EM i Sverige framöver?

– Det har varit lite prat om det faktiskt och det vore jätteroligt om det blev så, säger Petrus.