Full kontroll. Höjer, sänker, slussar – Mats Collin sköter vattnets egen Essingeled. Här ska Trucken igenom. Foto: Sacharias Källdén

Uppdrag: Få båttrafiken att flyta i Stockholm

Glöm robotar, automatisering och AI. Utan en människa bakom skärmarna blir det katastrof. För varje dag öppnas Södermalms broar så att båtar kan passera. "Folk tycker nog att vi är jävligt dryga som avbryter trafiken hela tiden", säger en hamnsjåare som drar i spakarna.

  • Publicerad 20:00, 30 jan 2020

Senaste nationaldagen passerade 800 båtar

Radion sprakar till. Det är 126-åriga M/S Nordanvind. Hon meddelar att hon är på ingång, lastad med grus. Men först ska det läggas till i Hammarby, så det är nog en timme tills det blir aktuell med en genomslussning under Skanstullsbron.

Kaptenen, en stammis, vill bara vara säker på att Mats Collin är på plats där han ska bakom tv-skärmarna, vars kameror täcker vägen mellan Saltsjön och Mälaren. Och det är han, såklart.

Varje dag 06.30-23.30, hela året, sitter en människa här, redo att trycka på knappen. Övriga timmar på dygnet får fritidsfartyg anpassa sig efter fasta öppningar, medan yrkesskorvarna kan boka i förväg.

– Jo, man blir ju kompis och tjenis med de som passerar här ofta. Vattnet är som Essingeleden och ska alltid vara öppet, förklarar Mats Collin, som bemannat den här stolen i tio år.

Från det lilla huset nedanför Eriksdalsbadet sköts stora krafter. Hammarbyslussen ska öppnas och stängas, Skansbron och bjässen Liljeholmsbron likaså. Och även den lilla klaffkonstruktionen Husarviksbron i Norra Djurgårdsstaden rattas härifrån.

Trivs. Efter ett decennium gillar Mats Collin fortfarande sitt kneg. Stressigt på sommaren, slappare på vintern, tycker han. Foto: Sacharias Källdén

En regnig, gråmelerad januaridag är det segt. Kanske totalt en fem, tio båtar som vill genom. Är det sommar och sol gäller en helt annan rusch, med cirka 500 fartyg per dag. Många segelbåtar ger många broöppningar. Ett inofficiellt rekord sattes med 800 båtar under senaste nationaldagen.

Slussningen kan bjuda på en del dråpligheter. Varje år är det runt fem personer som plurrar i slussen, och uppemot 30 båtar som blir hängande i luften när de ombord glömmer att knyta loss förtöjningen när vattnet sjunker undan.

– Då får man snabbt vända processen och fylla på med vatten igen. Om inte de ombord hinner kapa linan före, så att båten dunsar ner, berättar Colin, och säger att han och kollegorna brukar föra förteckning över misstag. En klantighet, ett streck på papperet.

Pinsamt ramma bron

Och ivriga segelbåtar som inte orkar vänta på att Skansbron ska öppnas, är inte heller ovanligt: "Smack! Säger det, när masten kör in i bron. Det blir lite pinsamt för de som styr."

Men de största synderna sker inte på vattnet, utan på Skans- och Liljeholmsbroarna. Bilister, cyklister, gångtrafikanter – varje dag ser den som styr hur många människor ignorerar det röda ljuset och bränner på för att slå öppningen. Det kan vara en bilist som kör plattan i mattan och gasar förbi en hel kö för att spara några minuter.

Hon vill ge bort båtvraket på Kungsholmen

Full koll. Liljeholmen till vänster, Skansbron till höger. Här ser man allt: "Det är som ett tv-spel, men det är inte kul om det blir game over". Foto: Sacharias Källdén

Då tar allting ännu längre tid eftersom tv-skärmarna måste visa att ingen människa är i farozonen, innan broöppnandet kan inledas. Det behövs alltså ett mänskligt öga för det slutgiltiga beslutet.

Som Mats uttrycker det: "Jag kan skoja om att det är som ett tv-spel att öppna Liljeholmsbron, men det är inte kul om det blir game over. Om jobbet automatiserades skulle många åka i vattnet första tiden".

– Stockholmarna tycker nog vi är jävligt dryga som avbryter trafiken hela tiden. Men vi försöker vara alla till lags och korta öppningarna så mycket det går. Vi står här och skyndar på båtar som är sega att ta sig ur slussen och under Skansbron när den är öppen. Man får inte såsa, utan komma ihåg att andra väntar, säger Mats Colin.

REPORTAGE: I dödens eld – följ med in i nya krematoriet

Retro. Allt ser inte ut som 2020. Foto: Sacharias Källdén

Vad kostar kalaset?

Hammarbyslussen är 115 m lång, 17,4 m bred och är inte gratis att passera:

Från Mälaren till Saltsjön 250 kr, gratis åt andra hållet. Årets säsongskort kostar 1 125 kr på plats, 1 000 kr på webben.

Köper du passage på plats är det bara betalkort som gäller, och betalning sker när du ligger på plats inne i själva slussen. Då kommer personal ut med bärbara kortmaskiner.

Läs mer om tider för slussning och broöppning på stockholmshamnar.se.

Visa merVisa mindre