Har kantats av problem. Sedan förra året har nära ett 60-tal tillbud och olyckor inträffat i anslutning till arbetsplatsen på Lovö. Foto: Daniel Cannervik

Utmärkelsen: Årets sämsta bygge

Problemen med Förbifart Stockholm på Lovö hopade sig tidigare i år. Vid några tillfällen har arbetet stoppats. Nu har arbetsplatsen utsetts till årets sämsta bygge.

  • Publicerad 08:52, 6 dec 2018

Jag tycker inte att vi förtjänar det som arbetsplatsen ser ut i dag.

Varje år utser facktidningen Byggnadsarbetaren ett aktuellt bygge som har varit extra farligt under året. Utnämningen baseras på rundringningar till bland annat Arbetsmiljöverket och redaktionens egen bevakning under det gångna året.

Den här gången är det sprängningsarbetet med Förbifart Stockholms tunnlar under Lovö som får stå vid skampålen. Arbetsplatsen har tidigare kantats av problem, vilket även Mälarö Tidning skrivit om vid flera tillfällen.

I somras stoppade Arbetsmiljöverket allt arbete under jord i två dagar på grund av brister i brandskyddet. Flyktvägarna ansågs osäkra och var belamrade med material, räddningskammare låg på för långa avstånd och utrymningslarm fungerande inte.

Verket fattade senare även beslut om förbud och löpande vite mot Trafikverket på en miljon kronor om arbetet i tunnlarna fortsatte.

– Det var allvarliga risker. Arbetarna kan få svårt att ta sig ut eller sätta sig i säkerhet vid en brand eller explosion, säger arbetsmiljöinspektör Anna-Carin Nordlund till Byggnadsarbetaren.

– Det kan vara brand och explosioner, man hanterar ju sprängmedel och det är långa avstånd i tunnlarna.

Inspektör skadade örat

Under året har en inspektör från Arbetsmiljöverket skadat örat vid en sprängning och en tillfällig landgång mellan fartyg och kaj dömdes dessutom ut vid en inspektion.

Två stenkrossanläggningar och transportband har tidigare fått omedelbara förbud av Arbetsmiljöverket, med hot om vite, för att de saknade skydd och hade för korta skyddsavstånd.

Arbetsmiljöverket anser även att det har funnits brister i Trafikverkets hantering av riskerna.

– I vissa skeden har de inte agerat förrän vi har lagt de här förbuden. De har därmed inte agerat på ett sätt man kan önska av en byggherre.

Sedan förra året har nära ett 60-tal tillbud och olyckor inträffat, enligt inrapporteringen från arbetsplatsen till Trafikverket. Hittills i år har tre olyckor med personskador rapporterats in, skriver Byggnadsarbetaren.

Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm, är allt annat än nöjd med utnämningen.

– Från min sida är det en besvikelse, jag tycker inte att vi förtjänar det som arbetsplatsen ser ut i dag.

– Vi har gjort förbättringar både här och på andra arbetsplatser på Förbifart Stockholm. Den arbetsplats vi har i dag tycker jag är jättefin, säger Johan Brantmark till Byggnadsarbetaren.

Enligt tidningen har såväl Arbetsmiljöverket som Byggnads på senare tid vittnat om att det skett förbättringar på arbetsplatsen.

Förbifart Stockholm

Förbifart Stockholm binder ihop norra, västra och södra Stockholm och ska göra det möjligt att ta nya och smidigare vägar med bättre flöden och mindre störningar i trafiknätet.

Att åka från Kungens kurva till Häggvik kommer att ta ungefär 15 minuter.

Trafikplatsen på Lovö kommer även att få två mynningar vid Tillflykten några hundra meter söderut. År 2026 ska hela tunnelprojektet vara klart.

Källa: Trafikverket

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

KRÖNIKA: Världssamfundet känns ju tryggt ändå

Krönika För några år sedan skrev jag på den här sidan om vilket ämne som väcker mest intensiva och engagerade reaktioner. Min slutsats var – och är fortfarande – klimatfrågan. Men det handlar inte om antalet...fredag 14/12 15:59

Stark höst kan ge JVM-plats

Sport Hugo Leufvenius, 19, är uttagen till Junior-VM i ishockey som spelas i Vancouver.fredag 14/12 15:59