Våg av bedrägerier – äldre ofta drabbade

Nu händer det - igen. Äldre luras lämna ut uppgifter till en falsk bankman. – Ett fegt och fult brott, säger Jan Håkansson, polischef i Enköping.

  • Publicerad 06:37, 14 maj 2019

På kort tid har tre personer i Enköping och tre i Västerås blivit lurade.

– Det är tydligt att det är en våg som går just nu, säger Håkansson.

Metoden är densamma varje gång.

Bedragarna ringer upp äldre, födda på 20- och 30-talet, säger att de kommer från deras bank och att bankkortet behöver bytas ut.

Sedan kommer de på besök, lurar till sig kort och kod och tar ut pengar innan kortägarna förstått att de utsatts för ett brott.

– Det är förenat med skamkänslor också, det är inte ovanligt att de som blivit lurade inte vill anmäla för att de känner sig så illa till mods för att de fallit för bluffen, säger Håkansson.

Stal även kontanter

I ett fall, där en man sa sig komma från Handelsbanken, stals även en icke oansenlig summa kontanter ur kortägarens plånbok.

På Handelsbanken är de förstås mycket medvetna om att den här typen av brott förekommer.

– Bedrägerier där människor luras att lämna ifrån sig viktig inloggningsinformation förekommer tyvärr. I Handelsbanken arbetar vi kontinuerligt för att utveckla bästa tänkbara skydd för våra kunder, säger Mats OIsson på centrala informationsavdelningen.

Tips och råd

Hans tips till allmänheten är enkelt och självklart:

– Som kund ska man komma i håg att Handelsbanken aldrig kontaktar kunder för att uppmana dem att logga in. Vi frågar heller aldrig om koder eller personnummer eller ber någon mata in sådana uppgifter. Inloggning ska man bara göra på sitt eget initiativ och man ska inte använda BankID på uppmaning av någon annan.

Det är också en typ av brott som är svåra att utreda.

Jan Håkansson kommenterar läget lokalt:

– Vi tar emot en stor mängd anmälningar om bedrägerier av den här typen, oftast brott som sker på nätet, ibland också av den typ där en person sökt kontakt och låtsats vara från banken.