NY TUNNEL? Ska Östlig förbindelse byggas eller inte, valet avgör. Foto: Mostphotos

Valet avgör striden om Östlig förbindelse

Striden om Östlig förbindelse delar blocken, men bara tre av nio partier säger tydligt nej.

  • Publicerad 08:00, 3 sep 2018

Den har stötts och blötts under flera år, det som numera kallas för Östlig förbindelse, en vägtunnel mellan Sickla och Värtan som skulle göra en ringled runt Stockholm komplett.

En av knäckfrågorna har varit vem och hur mycket landstinget och kommunerna ska betala och i våras ströks projektet ur Sverigeförhandlingen.

Stor ilska efter beslut att skrota ny motorväg i Stockholm

Nu har frågan blossat upp igen och har blivit en vattendelare mellan blocken inför valet.

Moderaterna har gjort vägtunneln och gjort det till ett vallöfte både på stads- landstings- och riksnivå att tunneln ska byggas om de får bestämma.

M går till val på ny motorväg öster om stan

Även Liberalerna är för tunneln och Centern har bytt ståndpunkt och är numera positiva, men har också, tillsammans med nätverket Yimby, ett förslag om en bro istället för en tunnel.

Även om den rödgrönrosa majoritetens nej står fast, och betonar behovet av kollektivtrafik-satsningar före en ny stor väg, så verkar S:s tidigare nej ha mjuknat. Partiet säger inte nej till vägbygget, bara att de prioriterar andra investeringar före och i SVT har Jan Valeskog bland annat nyligen sagt att tunnelbygget absolut behövs "på sikt".

Vill ni bygga Östlig förbindelse?

S: Vi ser ett stort behov av andra investeringar, som utbyggd tunnelbana och kollektivtrafik, före östlig förbindelse.

MP: Nej. Nya vägar leder till mer trafik. Pengarna ska gå till kollektivtrafik samt gång och cykel.

V: Nej, vi vill prioritera satsningar på klimatsmart kollektivtrafik framför fler motorvägsbyggen.

Fi: Nej. Nya motorvägar skapar bara mer biltrafik och sämre framkomlighet. Vi vill satsa på gång, cykel och kollektivtrafik så att fler lämnar bilen hemma.

M: Ja, en komplett ringled behövs för att förbättra framkomligheten och stadsmiljön.

L:  Ja! Den behövs för att få bort trafik från staden och öka framkomligheten.

C: Ja, förutsatt att den byggs klimatsmart, kollektivtrafiksanpassat och att trängselskatterna utvecklas för att minska trängsel ytterligare.

KD: Ja.

SD: Ja.

Här är fler artiklar om valet och Stockholmstrafiken:

Fem av nio partier vill stoppa dieselbilar i stan

Nya p-avgifterna kan rivas upp efter valet