Var fjärde bilist struntar i dubbdäcksförbudet

Var fjärde bilist använder dubbdäck på gator där det är förbjudet. Och enligt stadens expert är det bara ett totalförbud i hela city – eller hårdare tag från polisen – som kan ändra på det.

  • Publicerad 10:49, 26 feb 2019

Fem bilar med dubbdäck – utanför trafikkontoret

Den hårt trafikerade Fleminggatan fick totalförbud av dubbdäck i januari 2016. Detta för att minska antalet farliga partiklar som slits loss från vägbanan och sprids via luften in i lungorna. Att där finns ett klart samband, är fastslaget.

Men en snabb koll en vanlig vardagsförmiddag, när vi räknar bilar, visar att det efter tre år fortfarande är många som ignorerar det.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Vi får ihop det till 25 bilar med dubbdäck som parkerat längs den 1,5 kilometer långa gatan – fem av dem står ironiskt nog mitt utanför trafikkontorets högkvarter på nummer fyra.

Under den timme som vår ovetenskapliga undersökning tar, kör mängder av bilar förbi oss med det karakteristiska stålsmattret som kommer av hård metall mot asfalt. Många, många av dem är tunga hantverkarfordon.

Så många struntar i förbudsskyltningen

Och stadens egna undersökningar ger oss rätt. Miljöförvaltningens rapport från förra året visar att mellan vecka ett och elva 2018 så rullade 26 procent av alla fordon på Fleminggatan omkring med regelvidriga dubbar.

Ett preliminärt slutresultat för samma period 2019 ser ut att landa på 25 procent. I princip samma siffra, med andra ord.

Don't rub a dub style. Många bilister ignorerar den här skylten. Foto: Christoffer Röstlund Jonsson

Experten: Förbud i hela city kan få ner siffrorna

På Stockholms luft- och bulleranalys (SLB), den del av förvaltningen som äger frågan, säger man att det är väntade siffror. De förväntar sig en långsam förändring över lång tid, inte från år till år.

– För snabbare förändring krävs ett förbud i hela staden. Men det finns ingen politiker som skulle föreslå det. Eller så får polisen börja se till att förbuden efterlevs, säger Michael Norman på SLB.

Han vill lyfta att de tre gator som fått förbud – Fleminggatan, Kungsgatan, Hornsgatan – påverkar hela staden. Innan den första bannlysningen anlände på Hornsgatan 2010, låg dubbdäcksanvändandet innanför tullarna på 70 procent.

Idag, ett drygt decennium senare, ligger de kontrollerade förbudslösa gatorna på mellan 30 procent (Ringvägen) och 44 procent (Södermälarstrand).

Polisen prioriterar inte frågan

Hos polisen säger man att fel däck på fel gata inte är något man gör särskilda insatser mot. Åker du dit för det, och får en böteslapp på 1 000 kronor, gör du det för att du stoppats i en vanlig trafikkontroll för nykterhet, hastighet, eller liknande.

Någon statistik på hur många dubb-botar som delas ut på Fleminggatan, är enligt lokalpolisen Peter Enell i stort sett omöjligt att vaska fram: "Det händer då och då".

Och han tycker även att man kan vara lite snällare i frågan, då många bilister inte kan innerstaden och lätt förirrar sig dit de inte får.

– Vi måste prioritera vad vi har tid och resurser till. Och har man ett ärende eller en transport, ja då blir det en bedömningsfråga om de ska få böter eller ej, säger Peter Enell.

Bilister struntar i dubbdäcksförbudet

Vad tycker du att man ska göra?

  • Förbud mot dubbdäck i hela city
  • Polisen ska bötfälla mer
  • Ingenting, det är bra som det är