45 dagar. En tygbit satt kvar i 11-åringens sår i 45 dagar innan den hittades. Foto: Mostphotos

Vårdcentral missade tygbit i 11-årings sår

Huddinge vårdcentral har blivit IVO-anmälda efter att en tygbit i en 11-årig pojkes sår missats vid flera kollar. Samma vårdcentral har kritiserats hårt under året för långa väntetider, men nu kan problemen vara på väg att lösas.

  • Publicerad 12:00, 10 okt 2018

Det var i augusti som en 11-årig pojke från Huddinge ramlade med sin cykel i Örnsköldsvik. Benet skadades så pass att fyra stygn krävdes. Eftersom såret vätskade och gjorde ont undersöktes det igen två veckor efter olyckan. Strax därefter togs stygnen bort på Huddinge vårdcentral.

Eftersom såret trots det inte ville läka återkom familjen till vårdcentralen en andra gång. Då upptäcktes trådar i såret som plockades bort. Men såret vägrade fortfarande läka. Efter totalt sju besök på sjukhuset och Huddinge vårdcentral görs slutligen upptäckten: En bit av 11-åringens shorts satt fast cirka två centimeter in i såret.

Pojkens familj har anmält händelsen till inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Huddinge vårdcentral har under året fått mycket kritik av vårdtagare och politiker för dess långa väntetider. I april diskuterades ämnet flitigt i en lokal grupp på Facebook.

"Jag kom inte alls fram på telefon i måndags och när jag kom fram i tisdags så sa de att det var fullbokat fram till slutet av maj och att inget nytt schema fanns. Jag skulle höra av mig och försöka igen nästa vecka sa de. Jag hörde av mig till en annan vårdcentral istället..." skrev en av dem.

På bättringsväg

Liberalerna i Huddinge skrev i en debattartikel i HuddingeDirekt att de anser att Huddinge vårdcentral inte uppfyller kravet på snabb kontakt. Malin Danielsson, kommunalråd i Huddinge, och Jessica Ericsson (L), vice ordförande i landstinget sjukvårdsutskott söder:

"Om de inte kan lyckas med sitt uppdrag bör vi politiker agera på samma sätt som när privata vårdgivare missköter sig grovt och se över om det finns någon annan som kan göra ett bättre jobb."

Men vårdcentralen har börjat få ordning på tidigare problem, säger Jeanette Skantz-Holmberg, verksamhetschef på vårdcentralen.

– I våras hade vi sämre med telefontillgänglighet. Det berodde bland annat på sjuksköterskebrist, säger hon.

Sedan dess har vårdcentralen lyckats anställa fler sjuksköterskor och sett till att de bemannar telefonerna på morgonen. I augusti hade de enligt Skantz-Holmberg 100 procent telefontillgänglighet, vilket innebär att patienten blir uppringd senast 1,5 timme efter att hen ringt.

Ovanligt med så mycket kritik

Vårdcentralen jobbar dock fortfarande med att få in fler distriktsläkare för att ha full bemanning.

– Vi arbetar alltid med förbättringsåtgärder och även med bemanning och arbetssätt. Men som på alla andra håll i vården har vi ibland problem att rekrytera personal, säger Skantz-Holmberg.

Det specifika fallet med pojken som fick en tygbit i såret kan Jeanette Skantz-Holmberg inte kommentera på grund av sekretess.

De senaste förbättringarna har fått Liberalerna att vända i frågan.

– Det är ovanligt att en vårdcentral får så mycket kritik. I det läget ansåg vi att vi var tvungna gå ut offentligt och visa att vi tar människors oro på allvar. Men det är bara kul att vi hade fel om hur det funkar nu och de faktiskt har kommit längre i förbättringsprocessen än vi trodde, säger Jessica Ericsson, som efter Liberalernas debattartikel har besökt vårdcentralen.

Hon lovar samtidigt att som landstingspolitiker följa upp arbetet så att utvecklingen fortsätter i rätt riktning.

Populäraste vårdcentralerna

I hela Huddinge är det i snitt 74,3 procent som har ett positivt helhetsintryck av sin vårdcentral.

1. Vårby vårdcentral: 83,7%
1. Stuvsta vårdcentral: 83,7%
3. Flemingsbergs vårdcentral: 74,9%
4. Trångsunds vårdcentral: 73,1
5. Segeltorps vårdcentral: 69,7
6. Huddinge vårdcentral: 68,6
7. Capio vårdcentral Skogås: 65,9

Källa: Nationell patientenkät, Sveriges kommuner och landsting

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.