Smart eller skryt? Det är frågan. Foto: Maja Brand

Varför delar alla sina Hemnet-annonser på Facebook?

Sociala medier svämmar över av bostadsannonser. Men ger delandet någon effekt?

  • Publicerad 19:30, 24 apr 2017

"Köp min feta lägga!", "Nu är det officiellt - vi flyttar från vår charmiga tvåa", "Stajlad och fräsch. Fett sentimentalt att flytta från det här".

Ibland känns det som att varannan delning på sociala medier är en bostadsannons. Rent skryt eller bara business as usual för folk som vill maxa cashen vid sin bostadsförsäljning?

Varför dela den på sin privata Facebook - fixar inte mäklaren det där? Och kanske ännu mer relevant – ger det någon effekt?

– Både jag och min sambo delade vår lägenhet när vi sålde för att vår mäklare sa att ju fler klick vi får på Hemnet, desto bättre ser det ut, säger Anna, som inte vill figurera med sitt efternamn i sammanhanget.

Här är de mest klickade bostäderna på Hemnet just nu

Antalet gånger någon klickat sig in på en specifik bostadsannons på Hemnet visas i själva annonsen, och enligt Anna, självutnämnd Hemnetknarkare, är det något som både köpare och drömmare tittar på. Hon berättar att de fick ett hundratal extraklick på sin annons på bara en timme, efter att de delat.

– Vem vill ha en skruttig lya som någon annan inte vill ha?! Jag vet inte om det trissade upp priset på vår lägenhet, men om man ser att andra verkar vilja bo där, så tror jag att man själv blir mer intresserad och kanske går på visning.

Säljarens våta dröm. Ju fler klick desto mer cash - eller?! Foto: Skärmdump från Hemnet

Om man har fixat och lagt ner mycket pengar och arbete på sin lägenhet så är det ju roligt att visa upp resultatet, skryta lite.

Hon säger att hon själv inte delade annonsen för att skryta - "det vore inte imagebyggande för mig med min punkbakgrund att dela en svenskt tenn-inspirerad lägenhet i Nacka" - men att många av hennes vänner i reklamvärlden säkerligen delar sina "sekelskifteslägenheter med trägolv" för att få visa upp sig.

Drivs av jantelagen

En som delade sin lägenhet när den skulle säljas, men utan uppmaning från sin mäklare, är Maria Olsson.

– Om man har fixat och lagt ner mycket pengar och arbete på sin lägenhet så är det ju roligt att visa upp resultatet, skryta lite. Jag har växt upp i en miljö där jantelagen har fått härja fritt och jag tycker att den är kontraproduktiv, så om någon sitter och är sur för att jag delar min etta så drivs jag nästan av det.

För Maria handlade det helt om att få visa upp sin lägenhet från sin bästa sida.

– En bostadsaffär gör man kanske bara en gång i livet, då tycker jag att man kan få visa upp den.

Litet mått av spontanshopping

Bland mäklare i Stockholm är alla positiva till att annonsen syns, men alla verkar inte aktivt uppmana sina kunder att dela privat.

På Erik Olsson fastighetsförmedling brukar mäklarna uppmana sina kunder att sprida bostadsannonsen i sociala medier.

– Det finns flera fördelar med detta. En är att många har vänner i sociala medier som är ganska lika dem själva, säger vd:n Erik Olsson.

Han menar att man på så sätt kan nå rätt målgrupp. En ytterligare fördel är enligt honom att det går att nå dem som inte aktivt letar bostad, men som kan tänka sig att slå till om de hittar rätt.

Tvärtemot vad man kanske tror verkar det alltså kunna finnas ett mått av spontanshopping av bostäder.

Därför säljer han lägenheten i pingvindräkt

Enligt Hemnets egna undersökningar hittar dock de allra flesta bostadsköparna sina bostäder genom att de aktivt går in på sidan, inte att de hamnar där via sociala medier, berättar Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

– Från vårt perspektiv är det bra om ett objekt får så stor spridning som möjligt. Att priset når riktigt höga nivåer i en bostadsaffär beror ofta på att minst två personer går in i en hetsig budgivning, säger Staffan Tell.

Det är dock svårt att säkerställa rent vetenskapligt hur dessa personer fick nys om objektet. På så sätt är det svårt att ta reda på om delandet faktiskt gett någon pengamässig effekt.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.