Cykelbanan som slutar i en mur. Hur kunde det bli så här? Foto: Michael Toll/Pressbilder

Vi reder ut: Därför blev cykelbanan i Hjorthagen ett fiasko

Trafikverket, trafikkontoret och Fortum försökte bygga en cykelbana tillsammans. När den stod klar ledde den rakt in i en mur. Det här är historien om hur det hela gick det till.

  • Publicerad 10:48, 4 okt 2016

Trots att tjänstemän på ett statligt verk, en sakkunnig förvaltning och ett kommunalt bolag har samarbetat för att få till en cykelbana de ALLA VILL HA – har det blivit totalt fel. Långt fler än cyklister har undrat över den nya cykelbanan i Hjorthagen som slutar i en mur.

"Hur har detta gått till?"

LÄS ÄVEN Knasig cykelbana i Hjorthagen – "nära att smälla varje dag"

Vi har försökt reda ut vad som föranledde fiaskocykelbanan i Hjorthagen.

Häng med nu, det är inte helt lätt!

Vi tar det i punktform:

VINTERN 2006

LIVET LEKER. Stockholm stad beslutar att en ny trafikplats ska byggas vid Hjorthagen i samband med att Norra länken byggs. Trafikverket är byggherre. I planen ingår en cykelbana upp och ner på Jägmästargatan som är på stadens mark, därför är trafikkontoret med och bestämmer.

NÅGON GÅNG UNDER 2008

ALLT ENLIGT PLAN. Trafikkontoret granskar och godkänner de riktningar som Trafikverket tar fram. Enligt skisserna ska cykelbanan sluta ett 50-tal meter upp på Jägmästargatan. Därefter ska cyklister ut i blandtrafik. Och samma sak fast tvärtom för cyklister som kommer från Hjorthagen.

SOMMAR 2016

DET BÖRJAR BLI FEL. Trafikverket bygger helt enligt ritningarna och trafiklösningen är klar. Fortum tar över på platsen för att bygga en in- och utfart framför det nya biokraftvärmeverket. Fortums byggare märker direkt att lösningen inte kommer att fungera. De kontaktar Trafikverket och trafikkontoret och säger att cykelbanan inte är trafiksäker.

SENSOMMAR 2016

FELEN FORTSÄTTER. Trafikkontoret håller inte med utan tycker att grundlösningen fungerar. Problemet enligt trafikkontoret är att Fortum inte bygger enligt ritningarna. Fortum har missat att bygga kantstenar kring cykelbanan och flyttat ett övergångsställe. Trafikverket menar också att Fortums in- och utfart inte har funnits med i några ritningar.

SEPTEMBER 2016

FELEN FORTSÄTTER. Fortum anser att själva cykelbanan är helt enligt de anvisningar de fått från trafikkontoret och Trafikverket. Däremot valde Fortum, av säkerhetsskäl, att lägga övergångsstället längre in på gatan för att undvika fotgängare mitt i korsningen. Fortum ser allvarligt på bristerna och är villiga att avstå arrenderad mark för att få till en lösning, men får inget svar från trafikkontoret.

OKTOBER 2016

En cykelbanan som ingen är nöjd med finns på plats. Vad som ska göras nu är osäkert. Det enda man som cyklist bör göra är att: Välj för sjutton någon annanstans att cykla på!

Stockholmarna lär inte bli mycket klokare av svaren från...

... Fortum

– Vi tycker så klart att det är olyckligt att det blivit så här. Säkerhet först är en av våra viktigaste deviser och något som genomsyrar vårt arbete. Därför känns det extra tråkigt att vi inte har fått till en säker lösning. Vi hoppas att den snart är på plats, säger Viktoria Raft, pressansvarig på Fortum.

... trafikkontoret...

– Jag förstår synpunkterna och att folk upplever lösningen som dålig. Det är svårt att ta sig in på cykelbanan när man kommer från Hjorthagen. Vi får se om vi kan göra en temporär lösning nu under hösten, säger Erik Hammarström på Trafikkontoret.

... och Trafikverket

– Det är olyckligt att det blivit så här. Men vi har gjort precis vad vi ska enligt uppdraget från Stockholm stad, säger Michael Lundborg på Trafikverket.

Framtiden är ljus... NOT!

Enligt Trafikkontoret kan på sikt cykelbanan bli säkrare. I ett första steg kan en refug byggas där man kan stanna innan man ska korsa gatan. I framtiden kan två separata envägscykelbanor byggas på varje sida om Jägmästargatan.

Och, viktigt att poängtera, grundtanken är att cyklister SKA korsa gatan och cykla ut bland bilarna i så kallad blandtrafik.

Att få en cyklist som kommer nersusande från en backe i god fart att bromsa in (kliva av cykeln?) och stanna för att korsa gatan känns inte som en lösning med verklighetsförankring...

Visa merVisa mindre