Högalidsskolans nya digitala rörelsebana var populär bland eleverna, bland annat hos klasskompisarna Miriam Gårdare och Elina Linde-Murcia (högst upp på klätterställningen). Foto: Maja Brand

Virtuell lekplats ska ge spring i benen

Solen, eleverna och personalen skiner ikapp när Högalidsskolans nya rörelsebana invigs. Den pulshöjande klätterställningen är ett steg mot målet – 60 minuters motion varje dag.

  • Publicerad 15:38, 25 apr 2018

– Det var jätteroligt! Och så lär man ju sig mer när man rör på sig, säger Miriam Gårdare, klass 4B, som passade på att testa skolans nya klätterställningen i fredags.

Högalidsskolan är en av 150 kommunala grundskolor som ingår Stockholms stads satsning Spring i benen, som ska hjälpa skolorna att öka elevernas fysiska aktivitet.

Målet är minst 60 minuters motion varje skoldag, och ska vara uppnått hösten 2021. Motionen ska inkluderas både på rasten och på lektionen.

– Det gäller att hitta lösningar så man får in så mycket rörelse som möjligt under skoldagen. Det finurliga här är ju att det är interaktivt, och ser man att det blir bra så tror jag fler skolor hakar på, säger Emil Kilsäter, rektor på Högalidsskolan.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Den nya aktivitetsbanan har olika interaktiva spel som väljs på en display och sedan utkämpas uppe i klätterställningen.

Högalidsskolan blev i och med invigningen Stockholms första skola som investerar i en sådan anordning.

Ett av spelen är "Capture the flag", där de båda lagen ska försöka få rätt färg på så många av lamporna som möjligt.

– Man fick klättra fort fram och tillbaka. Det var roligt men också läskigt, när man hängde i armarna, säger Elina Linde-Murcia, klasskamrat med Miriam Gårdare i 4B.

Gynnar inlärningsförmågan

Men det är inte bara roligt, det ger också resultat, betonar Christer Oja, utvecklingsledare på utbildningsförvaltningen och kontaktperson för nätverket Spring i benen.

– Enligt forskningen blir inlärningen 20 procent bättre om man rör sig samtidigt, och tio procent bättre bara om man står upp. Ökad kreativitet och koncentrationsförmåga sitter i två timmar efter en fysisk aktivitet.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Nätverket Spring i benen är viktigt för att öka den fysiska aktiviteten hos eleverna, menar Christer Oja.

– Skolor har så många andra saker de måste göra och behöver stöd för att få in sådant här i sin vardag. Vi vill inte ha en årlig friluftsdag utan vill öka motionen varje dag.

Behöver barnen verkligen en virtuell lekanordning för att få röra på sig mer?

– Nej, för att röra sig behöver man egentligen bara sin kropp. Men sedan är det ju så att interaktiva lekplatser som den här lockar och utmanar en till rörelse, säger Christer Oja.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.