Lek gör matten mindre läskig

– Matte är ett klurigt ämne. Många kan känna att det inte är roligt eftersom det känns svårt, säger Martin Larsson, fritidspedagog på Skogsängsskolan som nu provar Matteklubbens koncept för att förändra den negativa inställningen till ämnet.

  • Publicerad 12:08, 1 apr 2016

Lokaltidningen Södra Sidan

Framtidens skola är en artikelserie om skolans utveckling på södra sidan.

LÄS OCKSÅ: Skolan blir roligare med mobil och läsplatta i klassrummet

Följ oss på facebook för fler nyheter från Huddinge, Botkyrka, Skärholmen och Salem!

Tredjeklassarna är på ingång i klassrummet. Som vanligt under fritids får barnen gå med i olika klubbar efter vanlig skoltid, berättar Martin Larsson, resurslärare och fritidspedagog på Skogsängsskolan.

Idag ska nio- och tioåringarna testa Matteklubbens spel och leklåda. Ett pedagogiskt verktyg som vill öka elevernas kunskap och självkänsla för matematik på ett lekfullt sätt, säger Martin Larsson.

– Syftet är att göra lärandet kreativt och roligt. Lägga ner matteboken en stund och ”bara” ha kul med siffror och hjärngympa, säger han.

De två första gångerna är obligatoriska för att alla ska ge det en ärlig chans, förklarar han.

– Det finns föreställningar om att matematik skulle vara svårt eller tråkigt. Jag tror att matteklubben är ett bra sätt att förebygga det eftersom det når de yngre barnen och man arbetar med att de ska få en bra relation till matte, säger Martin.

– Vad är allt som du har där? Vad ska vi göra idag, frågar några barn på väg in till klassrummet.

Martin berättar att de ska spela, med matte. Reaktionerna är blandade. Vissa elever älskar matte, andra är nyfikna, men några blir oroliga. De kanske redan bestämt sig att det är svårt och tror därför att det är tråkigt, förklarar Martin, medan han delar ut olika verktyg.

– Vi ska göra ett spel med hjälp av bråktal, det känner ni igen från matten eller hur? frågar han.

– Neeeeej, bråk. Det är jättesvårt, säger Christian som besöker matteklubben för andra gången.

– Kom igen nu. Vi testar det, jag lovar att det är roligare än vad du tror! säger Martin, medan han plockar fram och förklarar spelet för barnen som verkar övertygade om att i alla fall ge det ett försök.

’’Överraskande kul’’

Pappersbitar. Bråktal. Tärningar. Martin ger instruktioner och spelet är igång. Med hjälp av pappersbitar som motsvarar halvor, fjärdedelar och tiondelar ska barnen till slut få ihop en hela.

– Åh, jag har bara en bit kvar att lägga så vinner jag, säger Shakira som spelar mot klasskompisen Laura.

Det är en stor bonus att man samtidigt lär sig och tränar på matte, tycker kompisarna.

– Man blir lite överraskad att det kan vara så kul med matte, säger Shakira.

En förälder dyker upp genom dörren.

– Men nej mamma, vänta lite snälla vi ska bara spela klart, säger Jesper. Han och klasskamraterna Tim och Oscar spelar sista rundan.

Jesper slår tärningen och får en etta. Han lägger sista biten som saknades och ler brett.

– Det jag framför allt gillar med klubben är att alla har chansen att vara med, det finns inga rätt eller fel. Man hjärngympar på ett roligt sätt och alla övningar går att anpassa efter behov och kunskap. Idag känns det som att alla haft kul, även de som var tveksamma i början, säger Martin.

Matteklubben

Matteklubben är ett företag som utvecklat ett pedagogiskt verktyg för skolor och fritidsverksamheter att använda som ett komplement till undervisningen. Syftet är att öka intresset kring matematik bland yngre barn i skolorna.

Mer information: matteklubben.se